McLarenin tallipäällikön Ron Dennisin mukaan formula ykkösten eturenkaiden muuttuneessa mittauskäytännössä on pitkälti kyse samasta asiasta kuin parin vuoden takaisessa beryllium-maa-alkalimetallin kiellossa. Dennisin mukaan jonkin tahon saavuttamaa teknistä etumatkaa pyritään aina rajoittamaan.
McLaren voitti Mika Häkkisen voimin kuljettajien maailmanmestaruudet kausilla 1998 ja 1999. Auton Mercedes-moottorissa käytettiin berylliumia. Berylliumin käyttö F1-moottoreissa kiellettiin myrkyllisyyteen vedoten kauden 2000 lopussa, minkä jälkeen Mercedes-moottorit jäivät pahasti BMW:n ja Ferrarin voimanlähteiden jalkoihin.
Unkarin GP:n 2003 jälkeen kansainvälinen autoliitto FIA muutti rengassääntötulkintaansa siten, että aikaisemmin sääntöjenmukaisiksi hyväksytyt Michelinin eturenkaat olisivat nykyään kisan jälkeen todennäköisesti sääntöjenvastaiset. Michelin-renkaita käyttävät tallit olivat dominoineet Unkarin GP-kisaa täydellisesti.
- Formula ykkösissä on käynyt monta kertaa ennenkin siten, että tallilta, joka on onnistunut täysin sääntöjenmukaisin keinoin hankkimaan etua kilpakumppaneihinsa, on otettu tämä etu pois. Berylliumin kielto on tästä yksi esimerkki. Mäntien rakentaminen niin erikoisesta materiaalista oli teknisesti erittäin haastavaa. Se vaati erittäin tarkkaa valvontaa, koska kyseessä oli valmistusvaiheessa karsinogeeninen materiaali. Valmistuksen jälkeen siitä ei kuitenkaan ollut mitään vaaraa kenellekään. Kun käytimme berylliumia menestyksekkäästi, ei olisi pitänyt olla mitään syytä, miksemme olisi saaneet hyötyä jatkossakin tästä teknisestä etumatkastamme. On normaalia formula ykkösille, että jos jollain tallilla on etumatkaa muihin, niin moni kiinnostunut taho tutkii asiaa tarkasti. Samoin kävi vaihdelaatikkosuunnittelussamme, johon käytimme miljoonia. Laatikon vakuutettiin toistuvasti olevan sääntöjenmukainen, mutta lopulta se kuitenkin julistettiin kielletyksi, Ron Dennis kertoi.
(MTV3)