Autoprofessori: E10-peloille ei perusteita

Autotekniikan professori Matti Juhala Aalto-yliopistosta sanoo, että huhut E10-bensan ympärillä lentelevät jo omassa luokassaan. Professori ei ole löytänyt vahvistusta yleisön epäilyille bensan turvallisuudesta.

- En ole löytänyt todisteita, että väitteet pitäisivät paikkaansa. Tämä on tyypillinen muutostilanteessa syntyvä kohu. Nykytekniikan avulla huhut ja tarinat leviävät nopeasti ja muuttuvat varmaksi tiedoksi. Mutta kun lähdetään purkamaan, niin ei paljon todellista näyttöä löydy, sanoi Juhala Huomenta Suomen haastattelussa.

Noin 60 prosenttia suomalaisista käyttää jo E10:tä, silti uusi bensa hämmentää ja epäilyttää monia. Professori Juhalan mielestä asia on päivänselvä.

- Niiden autojen kohdalla, joissa E10 on sallittu, ei pitäisi olla mitään hämminkiä asiassa. Loppujen autojen pitäisi käyttää 98-bensaa.

Juhalan mukaan E10-bensaa on testattu riittävästi.

- 1980-luvun puolivälistä asti on bensaa testattu mm. Suomen oloissa. On materiaaleja, jotka eivät sovi alkoholiseoksen kanssa, muun muassa tietyt alumiinit ja muovit.

- Testausten jälkeen autojen materiaaleja on muutettu. Valitettavasti autokanta on Suomessa melko vanhaa, lisää Juhala.

Juhala sanoo, että alkoholiseoksisen bensan ongelmista ei ole näyttöä.

- Alkoholia on käytetty Brasiliassa ja Ruotsissa bensassa paljon isompina seoksina jo aiemmin. Suomi ja Saksa ovat menneet tähän hiljattain ja kohu on kova.

- Vaikutukset muoveihin ja alumiineihin tulevat pitkäaikaisen käytön jälkeen, eli on vaikea osoittaa, mutta tässä vaiheessa ei ole syytä epäillä ongelmia.

Juhala kumoaa kaikki yleisimmät epäluulot E10-bensasta. Tässä neljä väitettä ja Juhalan vastaukset:

E10 pilaa moottorin, koska se kerää kosteutta.

- Virheellinen väittämä.

Auto kuluttaa enemmän, jos se käyttää E10:tä.

- Jonkin verran enemmän. 1,5 - 2 prosentin suuruusluokasta puhutaan.

E10 pakottaisi vaihtamaan öljyt entistä useammin.

- En ole löytänyt siihen perusteita, jos moottori on kunnossa. E10 ei siis ole vaikuttava tekijä.

E10 ei sovi kaikkiin autoihin, jotka listalta löytyvät.

- Olisi aikamoinen riski autotehtaalle laittaa auto listalle, jos bensa ei autoon sopisi.

Katso autotekniikan professori Matti Juhalan haastattelu: (Huomenta Suomi 9.3.2011)

Lue myös:

    Uusimmat