Peugeot-tallin ranskalaiskuljettaja Didier Auriol voitti Katalonian MM-rallin. Hän jätti toiseksi ajanutta maanmiestään ja tallikaveriaan Gilles Panizzia 23,2 sekuntia. Mitsubishin suomalaiskuljettaja Tommi Mäkinen ajoi kolmanneksi ennen tallitoveriaan Freddy Loixia.
Tommi Mäkinen johtaa MM-sarjaa neljän rallin jälkeen 24 pisteellä. Toisena olevalla Carlos Sainzilla on koossa 18 pistettä. Auriol nousi voittonsa ansiosta MM-sarjan kolmanneksi tasapisteisiin Ruotsin rallin voittajan Harri Rovanperän kanssa.
Mäkisen viimeinen asvalttiralli Mitsubishi- tallin nykyisellä ajokilla päättyi sunnuntaina Espanjassa kolmanteen sijaan. Samalla johto kuljettajien MM-sarjassa venähti seitsemään pisteeseen. Toisena on Fordin Carlos Sainz. -Toivottavasti uusi auto on sen verran nopeampi, että jatkossa pysytään ranskalaisten kyydissä. Pääasia, että MM-pistetili karttui, Mäkinen myhäili vaiherikkaan Katalonian rallin jälkeen.
Voittoa kauden neljännessä MM-rallissa juhli Peugeotin ranskalaiskuljettaja Didier Auriol. Voitto oli hänelle ensimmäinen MM-sarjassa 18 kuukauteen. Edellinen tuli Kiinan rallista 1999. Katalonian ralli oli Peugeot- tallille balsamia haavoihin heikosti menneen alkukauden jälkeen, kun Gilles Panizzin toinen sija sinetöi kaksoisvoiton. Edellisen MM-voiton talli sai viime vuoden Sanremo-rallissa.
-Hieno tulos minulle ja tallille, mutta kun katseli Citroenin vauhtia, niin tällaiseen menestykseen oli vaikea uskoa, Auriol muisteli kilpailutapahtumia.
Kilpailun puheenaihe oli Citroen-talli, jonka espanjalaiskuljettaja Jesus Puras pääsi kisaan mukaan vasta selvittyään salaharjoitussyytteistä, jotka ovat menossa Kansainvälisen autoliiton FIA:n jatkotutkimuksiin. Ellei Puras selviä FIA:n tutkimuksista, häntä uhkaa vuoden kilpailukielto. Puras keskeytti rallin polttoainejärjestelmään tulleen ongelman vuoksi lauantaina toiselta sijalta. Talli vahvisti sunnuntaina, että tekniikkaongelma oli aito.
Citroen-talli joutui sunnuntaina Katalonian rallin jälkeen ojasta allikkoon, kun se vaati lisätutkimuksia Philippe Bugalskin aikasakolle. Ranskalaisen ajokin kytkin oikutteli, eikä hän päässyt lähtemään ajallaan 15. erikoiskokeelle. Hän työnsi autonsa yli lähtöviivan ja päästi Didier Auriolin menemään edelleen ennen kuin sai itse autonsa käyntiin ja pääsi erikoiskokeelle. Kilpailun tuomaristo rankaisi ranskalaista lähdöstä myöhästymisestä kaksi minuuttia, periaatteella minuutti jokaisesta minuutista, jonka hän myöhästyi.
Kun rallin tuomaristo tutki asian kilpailun jälkeen sunnuntai-iltana käyttäen apunaan mm. auton sisällä olleen tv-kameran materiaalia, se totesi ettei Bugalski lähtenyt liikkeelle oikeasta lähtöpaikasta, vaan siitä paikasta johon hän oli autonsa työntänyt, eli hän otti varalähdön. Näin ollen tuomaristo lisäsi Bugalskin tulokseen kaksi uutta aikasakkominuuttia, jotka pudottivat hänet kahdeksanneksi. Jos Bugalski olisi selvinnyt tapahtuneesta minuutin aikasakolla, kuten talli tilanteen näki, hän olisi sijoittunut kolmanneksi.
Citroen-tallin menestys ja erityisesti Purasin salaharjoittelusyytteiden saama julkisuus antaa varmasti keskustelunaihetta ranskalaisen PSA-konsernin sisällä. Jo konsernin kahden automerkin Citroenin ja Peugeotin ensimmäinen kohtaaminen oli melkoinen kamppailu, jossa sanan säilää ei säästetty. Varsinkin Auriol arvosteli Purasia väkevästi.
Kuljettajien MM-sarjaa johtava Mäkinen pistää toiveensa uuteen autoon. Katalonian ralli oli kuivan kelin asvalttikilpailuna Mäkiseltä onnistunut kilpailu. Kovempaan vauhtiin ei ollut edellytyksiä.
-Ei ole mitään mitä olisi voinut tehdä toisin. Toivotaan, että uuden auton myötä ero muihin kuroutuu kiinni, Mäkinen ruoti.
-Lauantaina mietitytti se, että jäätiin muille juuri erikoiskokeiden lopussa. Se ehkä johtui siitä, että prässättiin
renkaita liian kovaa alkumatkasta ja rengaspaine nousi liikaa loppua kohden, Mäkisen kartanlukija Risto Mannisenmäki sanoi. MM-sarjan kuljettajilla on edessään pitkä tauko ennen 3. toukokuuta alkavaa Argentiinan rallia.
Katalonian rallin lopputulokset:
1. Didier Auriol Peugeot 3.40.54,7
2. Gilles Panizzi Peugeot - 23,2
3. Tommi Mäkinen Mitsubishi - 1.01,4
4. Freddy Loix Mitsubishi - 2.16,7
5. Carlos Sainz Ford - 2.35,7
Erikoiskokeiden voitot: Bugalski 8, Auriol 4, Jesus Puras Espanja, Citroen ja Panizzi 2, Mäkinen 1.
Tärkeimmät keskeytykset: Puras (polttoainejärjestelmä), Armin Schwarz Saksa, Skoda (ohjaus), Janne Tuohino Toyota (ulosajo), Salvador Canellas Espanja, Seat (ulosajo), Marcus Grönholm (ulosajo, betonipylväs rikkoi renkaan), Colin McRae Skotlanti, Ford (polttoainejärjestelmä), Petter Solberg Norja, Subaru (ulosajo),
Jussi Välimäki Peugeot (jarruputki).
(MTV3)