Asiantuntija: Älä usko määräyksiä renkaiden urasyvyydestä!

Nokian Renkaiden Matti Morri ei ole samaa mieltä lakipykälien kanssa renkaiden urasyvyydestä.

Kaksi tärkeintä tarkistettavaa asiaa auton renkaista ovat urasyvyys ja ilmanpaineet. Ne vaikuttavat eniten turvallisuuteen. Kun on aika vaihtaa kesärenkaat autoon, on syytä huomioida myös muita renkaisiin liittyviä asioita.

Kevätaurinko saa jokaisen autoilijan pohtimaan vanhojen kesärenkaiden kuntoa. Tärkein tarkistettava seikka on urasyvyys erityisesti vesiliirtovaaran vuoksi. Ammattilaiset ovat riittävästä urasyvyydestä hieman eri mieltä ikivanhan lakipykälän kanssa.

– Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Monissa testeissä on kuitenkin havaittu vesiliirto-ominaisuuksien romahtavan, jos urasyvyys on alle 4 millimetriä, sanoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta.

Moni ottaa heti lumien sulamisen jälkeen käyttöönsä niin sanotun kesäauton, jossa on jo kesärenkaat alla. Olivatpa renkaat kuluneet tai eivät, on hyvä tarkistaa renkaiden ikä.

– Yleinen suositus renkaiden turvalliseksi käyttöiäksi on kuusi vuotta. Maksimi-ikä on kymmenen vuotta, mutta mitään lakia siitä ei ole. Renkaan kunto on kuitenkin tärkein kriteeri.

Vetorenkaat kuluvat tuplasti

Renkaiden urasyvyyden lisäksi vanhoista kesärenkaista tarkistetaan sivupinnat mahdollisten halkeamien tai murtumien varalta. Myös venttiilien kunto on hyvä tarkistaa.

– Kannattaa muistaa sekin, että vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa niin nopeasti kuin vapaasti pyörivät renkaat. Jottei kulumisero pääse liian suureksi, eturenkaat pitäisi vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen noin 8 000 kilometrin välein.

Uusia renkaita ostettaessa ei kannata hankkia isompaa vannekokoa tai matalampaa rengasta, vaan pysytellä samankokoisissa kuin valmistaja on autoon alun perin suunnitellut. Lisäksi ammattilaiset suosittelevat valitsemaan nimenomaan pohjoisiin oloihin suunnitellut renkaat myös kesärenkaiksi.

– Meillä teiden pinnat ovat hyvin karkeat ja usein myös uraiset. Tällöin vesiliirron riski kasvaa, mutta sitä voidaan pienentää hyvillä renkailla.

Vierintävastus vaikuttaa bensalaskuun

Turvallisuuden lisäksi rengasvalinta vaikuttaa melkoisesti ajomukavuuteen ja polttoaineen kulutukseen. Ensimmäiseksi huomataan yleensä se, että toiset renkaat pitävät enemmän ääntä kuin toiset.

– Meluerojen lisäksi uraherkkyys vaihtelee. Toisilla renkailla auto kulkee suoraan, kun taas toisenmerkkisillä renkailla autoa pitää ohjata jatkuvasti. Eli kuten meillä on tapana vitsailla, auto kiertää kaikki bussipysäkitkin, sanoo myyntipäällikkö Arto Ahtiainen Vianorilta.

Ahtiaisen mukaan polttoaineen kulutukseen vaikuttava tärkein tekijä istuu yleensä ratin ja penkin välissä, mutta toki renkaillakin on merkitystä. Valitsemalla matalan vierintävastuksen kesärenkaat ja pitämällä rengaspaineet kohdallaan voi säästää jopa puoli litraa sadalla kilometrillä.

– Lisäksi renkaiden ilmanpaineet pitäisi tarkistaa kerran kuussa. Jos ajetaan alipaineella, vierintävastus kasvaa ja polttoainetta kuluu enemmän, Ahtiainen toteaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat