Analyytikko: Lumia 920:n suosiopuheiden kanssa kannattaa olla varpaillaan

Nokian odotettu lippulaivakännykkä Lumia 920 tuli Suomessa myyntiin viime torstaina.

Verkossa on liikkunut viime päivien aikana runsaasti epävirallisia tietoja, joiden mukaan Nokian uutuusmalli olisi myyty loppuun useilla markkinoilla.

Esimerkiksi WMPoweruser-sivusto kertoo kiinalaiseen Yahoo China -lähteeseen viitaten, että Lumia 920 -puhelimesta olisi tehty jo 2,5 miljoonaa tilausta.

Virallisia lukuja Lumia 920:n todellisista myyntimääristä ei ole kuitenkaan saatavilla, joten miten luotettavina suosioon liittyviä arvioita voidaan pitää?

Abi Research -tutkimusyhtiön analyytikko Aapo Markkanen toteaa MTV3 Uutisille, että toistaiseksi epävirallisten lukujen kanssa kannattaa olla vielä varpaillaan. Yksittäiset lähteet eivät anna riittävän painavaa informaatiota.

Kun Lumia 800 -malli tuli myyntiin viime vuoden loppupuolella, vastaavanlaisia tietoja puhelimen suosiosta liikkui myös tuolloin. Silti kyseinen laite ei loppupeleissä osoittautunut megahitiksi. Markkanen ei kuitenkaan usko, että historia toistaisi itseään Lumia 920:n tapauksessa.

– Näkisin, että Lumia 920:n vastaanotto on ollut parempi kuin Lumia 800:lla oli, joten sinänsä ennusmerkit ovat nyt paremmat. Lumia 920 on myös teknisesti lähempänä muiden valmistajien lippulaivatuotteita kuin 800 koskaan oli. Windows Phone 8 on alustana paljon valmiimpi kuin edeltäjänsä Windows Phone 7, pohtii Markkanen.

Lumia 920 -mallia toimitettu kauppoihin maltillisesti

Suuret teknologialiikkeet Suomessa ovat kertoneet, että ensimmäisen myyntiviikon aikana Lumia 920:n kysyntä ylittää monin paikoin tarjonnan.

Markkanen ei usko, että Nokia olisi tietoisesti toimittanut kauppoihin aluksi niukasti puhelimia, jotta laitteen ympärille saataisiin luotua sähäkkää odotustunnelmaa.

– Puhelimien niukka saatavuus voi toki olla tietoinen päätös siinä mielessä, että Nokia on halunnut minimoida riskiä toimittamalla luureja konservatiivisesti. Valmistajat eivät kuitenkaan yleensä tietoisesti tähtää tuotteiden aikaiseen loppuunmyyntiin, etenkään tärkeän joulunalussesongin aikana. Kyse onkin enemmän tarjonnan sovittamisesta arvioihin kysynnästä.

Lumian heikkoudet ja vahvuudet

Nokia kamppailee Lumia 920 -puhelimella Applen iPhonea sekä Android-puhelimia vastaan. Yhtiölle merkittäviä markkina-alueita on ympäri maailmaa, mutta Markkasen arvion mukaan Yhdysvallat on Nokian tärkein markkina-alue tällä hetkellä.

– Nokialla ei kyllä olisi varaa ottaa Kiinassa nenilleen samaan malliin kuin viime neljänneksellä, mutta tästä huolimatta sanoisin, että Yhdysvallat on merkittävin alue. Yhdysvallat on edelleen monen sovelluskehittäjän kotimarkkina, joten Nokian ja WP 8 -alustan olisi syytä saada jalansijaa siellä.

Markkanen ei odota Lumia 920 -mallista Samsung Galaxy S III:n tai iPhonen kaltaista megahittiä. Hän tosin arvioi, että Nokialla on kuitenkin nyt realistiset mahdollisuudet voittaa markkinaosuutta takaisin useammalla prosenttiyksiköllä.

Kilpailijoihin verrattuna Lumia 920 eduiksi hän luettelee markkinoiden huippua edustavan kameran ja näytön.

– Myös laitteen teollinen muotoilu ja väriskaala erottuvat edukseen, jos niitä vertaa jämähtäneeseen valtavirtaan.

Lumia 920:n heikkouksina Markkanen mainitsee sovelluskaupan suppeuden.

– Tämän lisäksi nostaisin esille Windows Phonen käyttäjäkokemuksen. Se on hyvä käyttöjärjestelmä, mutta vaatii totuttelua varsinkin, jos on tottunut iOS- ja Android-puolen tuotteisiin, kommentoi Markkanen.

Lue myös:

    Uusimmat