Valtteri Bottaksen vauhti formula ykkösten Japanin GP:n lopussa oli päätä huimaavaa, mutta oikeastaan ainoa kunnon vertailukohta Mercedeksen vauhtiin löytyy samalla rengasseoksella liikkeellä olleesta Ferrarin Kimi Räikkösestä.
Sekä Bottas että Räikkönen joutuivat starttaamaan Suzukan kisaan viiden lähtöruudun rangaistukset niskassaan. Sekä Mercedes että Ferrari järjestivät aika-ajoissa kuskeilleen astetta muita kovemmat renkaat, joten kaksikko teki kisassa muusta kärkijoukosta päinvastaisten kisataktiikan.
Soft-renkaiden etuna oli kisaan lähdettäessä se, että kuski pystyi pitkittämään omaa varikkokäyntiään supersofteilla matkaan lähteneitä kauemmas ja ottamaan näin hyötyä radalla.
Suunnitelma ei kuitenkaan toiminut odotetulla tavalla, sillä Mercedeksen Lewis Hamiltonin sekä Red Bullin Max Verstappenin ja Daniel Ricciardon superpehmeät renkaat kestivät erinomaisen hyvin selvästi lauantaista kohonneesta radan lämpötilasta huolimatta.
Siinä missä Räikkönen pysähtyi kierroksella 28 ja Bottas kierroksella 30, Ricciardo pystyi venyttämään oman käyntinsä liki samoihin lukemiin kierrokselle 25.
Bottas nousi ennen omaa stoppiaan kisan kärkeen ja piti parhaimmillaan 17,3 sekunnin johtoa päävastustajaansa Ricciardoon, mutta suomalaiskuski joutui pian tekemään tietä tallikaverilleen Hamiltonille, joka kävi samaan aikaan taistelua Verstappenin kanssa.
Poistuessaan varikolle Bottaksella oli enää 12,2 sekunnin etu Red Bull -kuskiin.

