Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Analyysi: Bottas kuritti Räikköstä käsittämättömällä vauhdilla

xpbimages.com
Julkaistu 10.10.2017 06:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottaksen vauhti formula ykkösten Japanin GP:n lopussa oli päätä huimaavaa, mutta oikeastaan ainoa kunnon vertailukohta Mercedeksen vauhtiin löytyy samalla rengasseoksella liikkeellä olleesta Ferrarin Kimi Räikkösestä.

Sekä Bottas että Räikkönen joutuivat starttaamaan Suzukan kisaan viiden lähtöruudun rangaistukset niskassaan. Sekä Mercedes että Ferrari järjestivät aika-ajoissa kuskeilleen astetta muita kovemmat renkaat, joten kaksikko teki kisassa muusta kärkijoukosta päinvastaisten kisataktiikan.

Soft-renkaiden etuna oli kisaan lähdettäessä se, että kuski pystyi pitkittämään omaa varikkokäyntiään supersofteilla matkaan lähteneitä kauemmas ja ottamaan näin hyötyä radalla.

Suunnitelma ei kuitenkaan toiminut odotetulla tavalla, sillä Mercedeksen Lewis Hamiltonin sekä Red Bullin Max Verstappenin ja Daniel Ricciardon superpehmeät renkaat kestivät erinomaisen hyvin selvästi lauantaista kohonneesta radan lämpötilasta huolimatta.

Siinä missä Räikkönen pysähtyi kierroksella 28 ja Bottas kierroksella 30, Ricciardo pystyi venyttämään oman käyntinsä liki samoihin lukemiin kierrokselle 25.

Bottas nousi ennen omaa stoppiaan kisan kärkeen ja piti parhaimmillaan 17,3 sekunnin johtoa päävastustajaansa Ricciardoon, mutta suomalaiskuski joutui pian tekemään tietä tallikaverilleen Hamiltonille, joka kävi samaan aikaan taistelua Verstappenin kanssa.

Poistuessaan varikolle Bottaksella oli enää 12,2 sekunnin etu Red Bull -kuskiin.

Kisan jälkimmäinen puolisko oli Valtteri Bottaksen todellista näytöstä. Mercedes-kuski pääsi omalla superpehmeiden renkaiden vedollaan lähelle palkintosijaa, vaikka kolmanneksi yltänyt Ricciardo oli reilut 20 kierrosta ennen ruutulippua kymmenen sekuntia edellä.

Ennen Lance Strollin ulosajoa seitsemän kierrosta ennen maalia Bottas oli napsinut aussin etumatkan vain 3,5 sekuntiin. Virtuaalinen turva-auto kutisti väliä entisestään, mutta Bottas ei pystynyt enää hyökkäämään kolmossijan kimppuun.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Bottas takoi toisen stinttinsä aikana kisan nopeimman kierroksen uusiksi kolmeen otteeseen. Hänen kierroksen 50 aikansa 1.33,144 jäi vielä 1,6 sekuntia Räikkösen kaikkien aikojen rataennätyksestä vuodelta 2005. Joka tapauksessa Bottas saavutti kisan nopeimman kierroksen nyt toista kertaa urallaan. Edellisen kerran hän pokkasi kunnian nimiinsä Venäjän GP:ssä 2014.

Bottaksen ja Räikkösen lopun vauhtia on huono verrata muihin kärkikuskeihin, sillä nämä ajoivat oman superpehmeiden renkaiden vetonsa raskaalla bensakuormalla. Keskinäinen vertailu kuitenkin osoittaa hurjan eron Mercedeksen ja Ferrarin kisavauhdista.

Kierroksesta 32 eteenpäin Bottas teki parhaimmillaan lähes 1,5 sekuntia Räikköstä parempia kierrosaikoja kummankin ajaessa vapaassa ilmassa.

13 kierroksen aikana Bottas kasvatti kierros kierrokselta peräti 8,2 sekunnin marginaalin maanmieheensä, vaikka Räikkönenkin onnistui nostamaan vauhtiaan loppua kohti.

Mercedekselle Japanin GP oli menestys paitsi lopputuloksen kannalta Hamiltonin tehtyä 59 pisteen eron heti alussa keskeyttämään joutuneeseen Ferrarin Sebastian Vetteliin, myös hieman alamäessä olleen suorituskykynsä löytymisen takia.

Hamilton ja Bottas veivät nimiinsä lauantain aika-ajon kaksi kärkisijaa ja pitivät kisavauhdillaan kovaa nousua tekevän Red Bullin kurissa. Ferrarin potentiaali on hukkunut syksyn tullen teknisten luotettavuusongelmien takia.

Lisää aiheesta:

Analyysi: Kimi Räikkönen menetti pelin Ferrarin odotteluun – Valtteri Bottaksen tilanne vielä omituisempiMonacon GP:n topit ja flopit: Räikkösen ja Bottaksen kymmenykset käymässä kalliiksiAnalyysi: Vettelin hurja isku kertoo – Kimi olisi ollut voittovauhdissaAnalyysi: Red Bullin kierrosajoista hurja haaste Ferrarille – yrittääkö Mercedes eri taktiikkaa?Italian GP:n topit ja flopit: Ferrarin punainen pilvilinna, joka romahtiKierrosdata: Räikkösen superkierros kummajainen – Bottas olisi pystynyt vastaamaan taistelussa
Japanin GPF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Japanin GP
  • 9.4.14:56
    F1

    Jeremy Clarkson kohautti: Ehdotti klassisen F1-radan hylkäämistä

  • 6.4.22:19
    F1

    Helmut Marko antoi tuomionsa Yuki Tsunodan Red Bull -debyytistä

  • 6.4.10:58
    F1

    Dramaattinen yhteenotto varikolla: Lando Norrisilta suorat sanat Max Verstappenille

  • 6.4.09:40
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jysäytti F1-historiaa Japanissa! Mestarillinen näytös jätti McLarenit kyydistä

  • 5.4.13:19
    F1

    F1-tähdelle napsahti rangaistus – lähtöruutu uusiksi