Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ahtaajat ovat hylänneet jo kaksi sovintoehdotusta, lakko satamissa jatkuu toista viikkoa – näin palkat olisivat nousseet ehdotuksissa

2:46Ahtaajien työkiistassa ei edelleenkään sopua – AKT hylkäsi ehdotuksenKatso video: Näin AKT perusteli sovintoehdotuksen hylkäämistä.
Julkaistu 20.02.2023 07:54(Päivitetty 20.02.2023 08:12)

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

ollitiihonen5

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on hylännyt jo kahdesti sovittelijan sovintoehdotuksen ahtausalan työriidassa. Työnantajapuoli olisi hyväksynyt molemmat ehdotukset.

Ehdotusten palkkaratkaisut olisivat olleet hieman erilaisia.

Ensimmäisessä ehdotuksessa tälle vuodelle olisi tullut 3,5 prosentin yleiskorotus, joka olisi ollut voimassa 1. toukokuuta 2023 alkaen.

Lisäksi säiliöauto- ja öljytuotealalle, kuorma-autoalalle ja terminaalitoimintaan olisi tullut 400 euron kertaerä, joka olisi maksettu puoliksi huhtikuussa ja puoliksi syyskuussa.

Vuodelle 2024 ehdotettiin kahden prosentin yleiskorotusta ja 0,5 prosentin yrityskohtaista erää, jonka käyttämisestä olisi sovittu ensisijaisesti paikallisesti.

Näin ollen pelkät korotukset ilman kertaerää olisivat nostaneet palkkoja 5,5–6 prosenttia kahden vuoden aikana.

Kertaerän kustannusvaikutuksen on arvioitu olevan yhden prosentin.

Lue lisää: Ahtaajien työkiistassa ei vieläkään sopua

Toinen sovintoehdotus

Eilen sunnuntaina annettu toinen ehdotus ei sisältänyt kertaerää.

Tätä perusteltiin ehdotuksessa siten, että korotukset olisivat tulleet voimaan jo 1. maaliskuuta, eli kahta kuukautta ensimmäistä ehdotusta aiemmin. Ehdotuksen mukaan kertaerä on otettu huomioon korotusajankohdissa vastaavalla yhden prosentin kustannusvaikutuksella.

Toisessa ehdotuksessa palkat olisivat nousseet tänä vuonna 3,4 prosentin yleiskorotuksella. Lisäksi olisi tehty niin sanottu sentitys, joka nostaisi kustannusvaikutuksen 3,5 prosenttiin.

Vuonna 2024 palkankorotusten kustannusvaikutus sentittämisineen olisi ollut 2,5 prosenttia. Palkat olisivat nousseet huhtikuussa, kun ensimmäisessä ehdotuksessa korotus olisi tehty toukokuusta alkaen.

Koko sopimuksen palkkoja korottava vaikutus olisi ollut 6,1 prosenttia kahden vuoden aikana. Lisäksi palkankorotuksen aiempi ajankohta olisi ehdotuksen mukaan nostanut palkkoja kertaerän verran.  

Lakot jatkuvat

AKT:n mukaan palkankorotustaso on riittämätön.

Sovintoehdotusten palkkaratkaisut olisivat olleet jotakuinkin samaa luokkaa kuin teknologiateollisuuden työntekijöiden palkkaratkaisu, jota on viime vuosina pidetty niin sanottuna työmarkkinakierroksen päänavaajana, joka määrittelee palkankorotusten yleisen linjan.

AKT on kuitenkin kritisoinut sitä, että yksi ala määrittelee muiden palkankorotukset. Työnantaja puolestaan on halunnut pysyä kiinni linjassa.

AKT:ta hiersivät toisessa sovintoehdotuksessa myös kokonaan poisjätetyt tekstikysymykset, joita oli kosolti ensimmäisessä ehdotuksessa.

Teksteissä määriteltiin alakohtaisesti muun muassa vanhempainvapaan kirjauksia ja työaikaa.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, miten sovittelu tai neuvottelut jatkuvat.

Se on kuitenkin varmaa, että muun muassa Suomen satamia jumiuttava ahtaajien lakko jatkuu nyt toiselle viikolle.

20.2.2023 klo 8.12: Korjattu virhe ingressistä, jossa kerrottiin, että työntekijäpuoli olisi hyväksynyt ehdotukset. Todellisuudessa työnantajapuoli olisi hyväksynyt ehdotukset. 

Lisää aiheesta:

Teollisuusliitto hyväksyi sovun – noin kahdeksan prosentin palkankorotus luvassaPAM hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksen – siivoojien ja kiinteistönhoitajien lakko alkaa tostainaAhtaajien työriitaan sopu – kaksi viikkoa kestänyt lakko päättyyAnalyysi: Kateutta vai aitoa huolta? Suomi on jumissa, roskikset tyhjentämättä ja kauppojen hyllyissä puutteita, kun työmarkkinoita repii huoli "yleisen linjan" riittävyydestäKommentti: Lakkosuma uhkaa Suomea – pettymykseen päättyneessä teknologiateollisuuden sovittelussa käydään taistoa paikallisen sopimisen roolistaKunta-alan työriitaan sovintoehdotus, vastaukset keskiviikkona – 1. vuonna kahden prosentin yleiskorotus, palkkaohjelma viisivuotinen
TyötaistelutTyöLakotPolitiikkaTyömarkkinatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Työtaistelut
  • 20.7.06:36
    Lentäminen

    Jannika odottanut korvausta myöhästyneestä lennosta kolme kuukautta – Finnairilla hurja jono

  • 13.7.16:14
    Työnantajajärjestöt

    IAU syntyneestä sovusta: "Meidän osassa oli kyse miljoonasta eurosta, poltettiin kymmeniä miljoonia"

  • 13.7.14:28
    Lentäminen

    Lentoliikenteen lakot ohi – nyt puhuu Finnair

  • 10.7.08:53
    Lentäminen

    IAU:lta uusi ilmoitus työnseisauksesta

  • 7.7.17:40
    Lentokentät

    Lentoliikenteen palvelujen työriidassa ei löytynyt sopua