Yhtiö laskutti sähköstään ennakkoon eikä palauttanut liikamaksuja: Kuluttajavirasto saanut satoja yhteydenottoja – "Räikeää piittaamattomuutta"

Sähkön hinnanvaihtelu voi yleistyä tulevaisuudessa – Energiaviraston johtaja kertoo miksi 2:10
Sähkön hinnanvaihtelu voi yleistyä tulevaisuudessa – Energiaviraston johtaja kertoo miksi.

Kuluttaja-asiamies: "Yhteydenottojen määrä ja se, ettei yhtiö vastaa viranomaiselle kielivät räikeästä kuluttajansuojasäännöksistä piittaamattomuudesta."

Useilla ihmisillä on yhä ongelmia saada rahojaan sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voimalta, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Yhtiö on laskuttanut asiakkaitaan ennakkoon sähkön käytöstä, mutta ei ole KKV:n mukaan palauttanut liikaa maksettuja ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus olisi päättynyt.

Kuluttaja-asiamies vei yhtiön markkinaoikeuteen vuosi sitten kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta. Tuolloin Fi-Nergy myönsi puutteet palvelussaan ja kertoi niiden johtuvan nopeasti kasvaneista asiakasmääristä. Yhtiö ilmoitti muuttavansa toimintatapojaan.

KKV:n mukaan yhtiö ei kuitenkaan ole muuttanut käytäntöjään eikä ole vastannut viraston yhteydenottoon. Tänä vuonna virasto on saanut yhtiön toiminnasta jo yli 300 yhteydenottoa. Viime vuonna niitä tuli KKV:n mukaan reilut 900. Kaikki yhteydenotot eivät KKV:n mukaan liity maksunpalautuksiin, vaan niitä on tullut myös sopimuksiin ja asiakaspalveluun liittyvistä ongelmista.

–  Yritykseen liittyvien kuluttajayhteydenottojen määrä on täysin poikkeuksellinen muihin sähkönmyyntiyhtiöihin verrattuna. Yhteydenottojen määrä ja se, ettei yhtiö vastaa viranomaiselle kielivät räikeästä kuluttajansuojasäännöksistä piittaamattomuudesta, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

Markkinaoikeuden ensimmäinen istunto on pidetty KKV:n mukaan aiemmin tässä kuussa. Kuluttaja-asiamies hakee oikeudelta uhkasakolla tehostettua kieltoa yhtiön menettelytavalle.

KKV kokoaa listoja velkojista

Koska markkinaoikeus ei ota kantaa yksittäisen kuluttajan ja yhtiön väliseen sopimusriitaan, kuluttaja-asiamies on aloittanut kuluttajien avustamisen ennakkomaksujen takaisin saamiseksi. Fi-Nergylle on aiemmin tänä vuonna toimitettu lista henkilöistä, joita kuluttaja-asiamies avustaa käräjäoikeudessa perintäasiassa, mikäli yhtiö ei palauta rahoja.

KKV:n mukaan lisää samantyyppisiä listoja on määrä toimittaa sähkömyyntiyhtiölle kevään aikana. Avustusjutun tavoitteena on KKV:n mukaan se, että Fi-Nergy palauttaisi ennakkomaksuja asiakkailleen oma-aloitteisesti.

KKV:n mukaan osalla saatavia on satoja euroja.

Lue myös:

    Uusimmat