VR:n asemia ehkä lisää myyntiin

Ratahallintokeskuksesta kerrotaan, että se on luopunut kaikkiaan 1200:sta VR:n rakennuksesta.

Kylmäksi jääneitä rautatieasemia uhkaa rapistuminen, sillä valtiolla ei ole varaa satsata niiden remontteihin. Yksi keino pelastaa vanha rakennusmassa on myydä ne yksityisille.

Viimeksi asemia myytiin 1990-luvun lopulla. VR:n kiinteistöjä hallinnoi nyt Senaatti-kiinteistöt.

Ratahallintokeskus myi viime vuosituhannen lopulla yksityisille VR:n kiinteistöjä mm. Savon radan varrelta. Ratavartijan mökistä vuosimallia 1889 tuli mikkeliläisen valokuvaaja Raimo Virtasen harrastepaikka vuonna 2000.

- Tämä oli peruskunnoltaan kunnossa, eli katto piti vettä ja runko oli hyvä, mutta semmoista yleistä heikkoutta oli joka puolella. Kyllähän sen ymmärtää, kun se oli seitsemän vuotta ollut asumatta ja sitä ennenkin tilapäiskäytössä, Virtanen kertoo.

Käytöstä poistettujen vanhojen asemarakennusten ja niiden yhteydessä olevien rakennusten ylläpito maksaa valtiolle vuosittain pari miljoonaa euroa. Kun raha on tiukalla, kääntyvät nyt katseet yksityisiin remontoijiin.

- No minä hain ja sain ympäristökeskukselta semmoista kunnostusrahaa, jolla sai maalit ulos ja rakenneltua tätä ulkopuolta kuntoon, Virtanen kertoo.

Nykyisellään VR:n rakennuksia hallinnoiva Senaatti-kiinteistöt pitää mahdollisena, että VR:n vanhoja rakennuksia ryhdytään jälleen myymään.

Ovensa sulkeneella Hankasalmen asemalla Keski-Suomessa hanke ei saa kannatusta.

- Kyllä se tämä niin kuin semmoinen tavallaan kylän ja Hankasalmen aseman liikenteellinen keskus on rautatieasema ollut, että siinä mielessä se tuntuu kyllä kummalle, että se on näinkin alas ajettu jo tällä hetkellä, taksiautoilija Veijo Arkko harmittelee.

Ratahallintokeskuksesta kerrotaan, että se luopui kaikkiaan 1200:sta VR:n rakennuksesta. Tosin niistä vain muutama sata on tyhjiä asemarakennuksia, joista osa on Museoviraston suojelemia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat