Varo – nämä Facebook-mokat voivat viedä työpaikkasi!

Sosiaalinen media vaikuttaa koko ajan enemmän ihmisten päivittäiseen elämään. Facebookissa spontaanisti ja huolettomasti lausutut kommentit saattavat kuitenkin helposti muuttua suureksi ongelmaksi.

Varo näitä virheitä sosiaalisessa mediassa, tai saatat menettää työpaikkasi ennen kuin huomaatkaan!

1. Pilaat maineesi netissä

73 prosenttia työnantajista tarkistaa työntekijäkandidaatin taustan internetistä, ja 63 prosenttia sosisaalisesta mediasta ennen palkkauspäätöksen tekemistä. Sillä, mitä sanot tai teet facebookissa, saattaa olla siis suuri vaikutus työuraasi ja palkkaasi.

Harkitse siis tarkkaan haluatko laittaa viikonlopun juhlimiskuvat facebookiin kaikkien katseltavaksi. Mieti aina kahdesti sanomisiasi sosiaalisessa mediassa!

2. Kerrot työpaikasta ennen kuin palkkauksesi on varmaa

Ole varovainen siitä mitä menet tulevasta työpaikastasi sosiaalisessa mediassa kertomaan. Työhaastattelussa käytyäsi ei kannata kertoa asiasta, ennen kuin olet varma siitä että sinut palkataan. Useiden yritysten periaate on, että haastatteluprosessi on salainen palkkauspäätöksen tekemiseen saakka.

Kilpaileva kollega saattaa myös saada työhaastattelusta kertoessasi vinkin hakea työhön, ja voi onnistua saamaan työpaikan ohitsesi.

3. Haukut työolosuhteitasi ja työkavereitasi

Työolosuhteiden puiminen ja kritisointi sosiaalisessa mediassa ei ole koskaan fiksua. Mikäli työolosuhteissasi on oikeasti vakavia puutteita, kannattaa asia ottaa esiin suoraan esimiehesi kanssa, sen sijaan että repostelisit ongelmilla ympäri nettiä.

Yrityksen julkinen haukkuminen saattaa aiheuttaa työpaikan menetyksen, ja sen lisäksi myös tulevat työnantajat saattavat suhtautua sinuun nyrpeästi tekosi jälkeen. Pahimmillaan yrityksen haukkuminen ja virheellisen tiedon levittäminen saattaa tuoda sinulle kunnianloukkaussyytteen.

4. Asiattomat ja loukkaavat vitsit

Uskontoa, poliittista vakaumusta, etnistä alkuperää, sukupuolta tai erilaisia vähemmistöryhmiä loukkaavat epäasialliset vitsit eivät kuulu sosiaaliseen mediaan. Vaikka tarkoittaisit jonkin kommentin leppoisaksi vitsiksi, on todennäköistä että monet ihmiset tulevat ymmärtämään sen väärin.

Huumorin viljely on toki sosiaalisessa mediassa sallittua, mutta harkintaa tulee käyttää vitsien tyylin ja laadun suhteen.

5. Puhut pahaa asiakkaistasi

Tämä pätee esimerkiksi asiakaspalvelualalla, tai muilla aloilla joissa työnkuvaan kuuluu päivittäinen asiointi ja suhteiden ylläpito yrityksen asiakkaisiin. Vaikka asiakkaasi olisi kuinka ärsyttävä tahansa, älä koskaan jaa tunteitasi asiakasta kohtaan sosiaalisessa mediassa!

Henkilökohtaisella ongelmallasi saatat pahimmillaan vaarantaa koko yrityksen yhteistyön kyseisen asiakkaan kanssa.

Lähde: Real Simple

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat