Vakionopeudensäädin pois liukkaalla ja mutkissa

Ikaalisten poliisi tutkii kuolonkolaria, jonka yhdeksi syyksi epäillään sitä, että vakionopeudensäädin kytkettiin päälle. Lauantaina sattuneessa kolarissa loukkaantui kolme henkilöä, joista yksi menehtyi vammoihinsa sunnuntaina sairaalassa.

Antero Lammi liikenneturvasta sanoo, että varsinkin vanhempia, perinteisiä säädinmalleja olisi osattava käyttää oikein. Säätimet voivat aiheuttaa vaaratilanteita.

Lammin mukaan sellaiset säätimet, jotka eivät tunnista maaston muotoja tai keliä, saattavat olla herkkiä aiheuttamaan vaaratilanteita. Vakionopeudensäädin saattaa esimerkiksi painaa kaasua sellaisessa tilanteessa, missä kuljettaja ei sitä tekisi.

- Yksi pahimmista tilanteista on vanha automaattivaihteinen auto, jossa on vakionopeudensäädin. Säädin voisi esimerkiksi ylämäessä painaa kaasua, ja samalla automaattilaatikko vaihtaisi pienemmälle. Siitä olisi melko suurella todennäköisyydellä seurauksena sivuluisu ja jonkinlainen vaaratilanne, Lammi kuvailee.

- Liukas mutkainen tie ei kuulosta hyvältä paikalta vakionopeudensäätimen käytölle. Säädin lisää nopeutta ja kaasua väärässä paikassa, Lammi kommentoi Ikaalisten turmapaikkaa.

Eteenpäin mennään

Säätimetkin ovat menossa Lammin mukaan eteenpäin. Samalla ne yleistyvät autojen vakiovarusteena. Yksi suuri muutos on säädin, joka osaa pitää etäisyyttä edelläajavaan. Yksi iso asia on Lammin mukaan kuljettajan turtuminen. Säädin saattaa aiheuttaa paljon ajavalle tiettyä turtumista kuljettajalle ja tarkkaavaisuus herpaantuu.

Liikenneturvan tilastoista ei säätimen aiheuttamia kolareita löydy, mutta Lammi sanoo, että kyllä niitä on siitä huolimatta joitain varmasti tapahtunut.

- Täytyy vaan sanoa, että mutkainen ja liukas tie ei ole paras mahdollinen säätimen käyttöpaikka, Lammi summaa.

Lue myös:

    Uusimmat