Väitös uuden median murroksesta

Eastway-konsernissa tiedotuspäällikkönä sekä Menolippu Oy:n kehitysjohtajana työskentelevä Tomi Lindblom on tänään väittellyt valtiotieteen tohtoriksi.

Lindblomin väitöstutkimuksen aiheena on "Uuden median murros Alma Mediassa, Sanoma Oy:ssä ja Yleisradiossa 1994-2004". Tutkimus on tehty Helsingin yliopiston viestinnän laitoksella.

Lindblomin tutkimukseen sisältyy uuden median kehityksen katsaus, jossa huomioidaan niin internetin synty kuin muiden uusien viestintävälineiden kehityskaari.

Tutkimus selvitti, kuinka perinteisistä tv- ja lehtiyhtiöistä tuli monimediataloja, jotka ryhtyivät jakamaan journalistista sisältöään myös internetiin ja langattomiin päätelaitteisiin.

Lopputulemana muodostui päätelmä siitä, millaisin strategioin Alma Media sekä Sanoma Oy ja Yleisradio ovat toteuttaneet uuden median toimintojaan ja kuinka yhtiöt ovat tässä onnistuneet.

Vastaväittäjinä toimivat professori Ari Heinonen Tampereen yliopistosta ja dosentti Juhani Wiio Helsingin yliopistosta. Kustoksena oli professori Tom Moring.

Tomi Lindblom on ollut mukana uuden median toimintojen käynnistämisessä maassamme vuodesta 1992, kun MTV:ssä käynnistettiin nk. puhuvan pään eli tietokoneistetun uutisankkurin projekti.

Hän on ollut perustamassa ja kehittämässä lukuisia internet- ja matkapuhelintoimintoja MTV:n ja Alma Media -konsernin lisäksi myös Valituissa Paloissa, jossa hän käynnisti maailmanlaajuisen konsernin ensimmäisen internet-sivuston vuonna 1995.

MTV:n uutistoimituksessa Lindblom työskenteli 12 vuoden ajan edeten uutisten uuden median toimintojen päätoimittajaksi.

Tällä hetkellä hän vastaa Eastway Oy:n viestinnästä ja maamme kolmanneksi suurimman lippukaupan, Menolippu Oy:n, kehityksestä.

Lue myös:

    Uusimmat