Unkari/Suomi/Itävalta 2004. Ohjaus & käsikirjoitus: Zsuzsa Böszörményi. Tuotanto: Lívia Gyarmathy, Veit Heiduschka, Hanna Hemilä. Kuvaus: Marton Miklauzic. Leikkaus: Gabriella Koncz. Pääosissa: Eszter Bagaméri, Anna Györgyi, Ervin Nagy, Dezsö Garas, Kati Outinen, Peter Franzén. Kesto: 93 min.
Kansainvälisen yhteistuotannon myötä tarjoutuu myös suomalaiskatsojille tilaisuus nähdä harvinaisempaa eurooppalaista elokuvaa. Zsuzsa Böszörmenyin Vaietut salaisuudet edustaa nimenomaan unkarilaista osaamista, vaikka tuottajatahoina toimivat Unkarin lisäksi myös Suomi ja Itävalta.
Vaietut salaisuudet on kertomus orpokodissa kasvaneesta Irmasta (Eszter Bagaméri), joka täysi-ikäiseksi tultuaan yrittää päästä oman, itsenäisen elämän alkuun. Irma on tehnyt kaupat pian syntyvästä aviottomasta lapsestaan vauvakauppias-Katinkan (Kati Outinen) kanssa. Kun synnytyksen aika koittaa, on Irman matkustettava Kanadaan, missä tuntematon perhe jo odottaa haikaran visiittiä.
H-hetkeä odotellessaan Irma työskentelee siivoojana paikallisessa radiossa, missä tyttö tutustuu hauskaan Jozsiin (Ervin Nagy). Nuoret ensin ystävystyvät, mutta pikkuhiljaa suhde syvenee. Irman medaljongista löytyvä valokuva vieraasta naisesta herättää orvon tytön uteliaisuuden: onko kuvassa kenties hänen tuntematon äitinsä? Entä miksi äiti hylkäsi hänet?
Valokuvan avulla Irma pääsee menneisyytensä jäljille. Ilotulitteita myyvän yrityksen johtajalla ja hänen kauniilla assistentillaan on omaisuuden ohella tukku salaisuuksia vartioitavanaan. Kaikilla paitsi Irmalla tuntuu olevan kovin paljon hävittävänään.
Vaietut salaisuudet on nuoren, äidittömyyden traumasta kärsivän tytön kasvutarina. Se alkaa laiskahkosti kirkastuakseen puolivälissä sympaattiseksi puhkeavan nuoren rakkauden kuvaukseksi. Loppua kohti juonen logiikka horjahtaa pahasti pakkasen puolelle, eikä kohtausten sisäiseen motivointiin ole kiinnitetty kylliksi huomiota. Etenkin Kanadaan sijoittuvassa loppujaksossa ja sitä edeltäneessä huvilan öisessä välienselvittelyssä ollaan aika ulalla siitä, mistä kaikessa on lopulta kyse.
Elokuvan parasta antia ovat sen nuoret päähenkilöt. Eszter Bagamérin ailahtelevainen Irma on raikas, vetoava ilmestys kaikessa ristiriitaisuudessaan. Hänen kasvoilleen vuoroin syttyviä ymmärryksen ja aidon tunteen vivahteita on kiitollista seurata. Ervin Nagyn rakastettava Jozsi hurmaa poikana, joka murtaa vihaisen tytön epäluuloisen vastarinnan aseistariisuvalla avoimuudellaan.
Ns. junior-Oscarilla (Student Academy Award for the Honorary Foreign Film) vuonna 1991 palkitun Zsuzsa Böszörmenyin elokuvaa mainostetaan meillä Suomessa kotimaisten näyttelijöiden osasuorituksilla. Se on toki ymmärrettävää, jos kohta melkoisen harhaanjohtavaa. Kati Outisen ja Peter Franzénin mukanaolo kun on hyvin marginaalista. Outinen vilahtaa ainoastaan muutamassa kohtauksessa, Franzén ehkä neljässä. Toki pienenkin sivuroolin voi tehdä tyylikkäästi ja mieleenpainuvasti, mutta Vaiettujen salaisuuksien kohdalla näin ei pääse tapahtumaan. Suomalaisnäyttelijöiden osasuoritukset ovat kirjaimellisesti "vaiettuja salaisuuksia" - molempien puheäänet on kiusallisesti jälkiäänitetty unkariksi. Dubbaus särähtää korvaan pahasti. Kaiken kukkuraksi huulisynkka on sekin puutteellisesti toteutettu.
Vaietut salaisuudet -tuotantoa on suomalaisen Hanna Hemilän ohella ollut tekemässä mm. Michael Haneken elokuvien tuottaja Veit Heiduschka. Ehkä projektin vetovastuu on hajautunut liiankin moneen ilmansuuntaan, koska lopputulos on paikoin kovin puolivalmiin tuntuinen. Toisaalta se, mikä viimeistelyssä on päässyt unohtumaan, näkyy yleisvaikutelmassa myös sympaattisena karheutena.
Teksti: Outi Heiskanen
Kuva: Buena Vista