Vaha-Sauli ja ennustajamustekala jäivät netin lomakeskusteluissa taka-alalle

Tuoreen nettitutkimuksen mukaan suomalaisiin kesälomakohteisiin liittyvät puheenaiheet poikkeavat toisistaan toimituksellisen median ja keskustelupalstojen välillä.

Tutkimusyhtiö M-Brain seurasi suomalaisiin kesälomakohteisiin liittyvää keskustelua netin keskustelupalstoilla, blogeissa sekä verkkolehdissä 15.5.-11.6. välisenä aikana.

Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että kyseisellä aikavälillä toimituksellisessa mediassa uutisoitiin , ja .

- Keskustelupalstoilla näistä aiheista ei kuitenkaan juuri pulistu, vaan suomalaiset vaihtoivat keskenään menovinkkejä ja muistelivat edellisten kesien kokemuksia, kertoo M-Brainin analyytikko Tuomas Lahti.

Särkänniemi huvipuistojen ykkösenä

M-Brainin seurannan mukaan huvipuistokohteita tarkasteltaessa Särkänniemestä keskusteltiin eniten sekä sosiaalisessa mediassa että verkkolehdissä.

Muita suosittuja huvipuistoja keskusteluissa olivat Linnanmäki ja Korkeasaari. PowerPark jätti sosiaalisen median keskustelumäärissä taakseen muun muassa Muumimaailman ja Puuhamaan.

- Eniten julkisuutta saaneilla kohteilla, Särkänniemellä, Linnanmäellä ja Korkeasaarella, tuntuu olevan jo täysin institutionaalinen asema. Ne edustavat monelle sosiaaliseen mediaan kirjoittavalle suomalaiselle lapsuuden hyviä hetkiä ja loputtomia, aurinkoisia kesiä, toteaa analyytikko Sanelma Helkearo M-Brainista.

Kesäkohteista puhutaan netissä positiiviseen sävyyn

Selvityksessä tarkasteltiin myös kesäkohteiden saaman julkisuuden sävyä sosiaalisessa mediassa. Ainakin vielä sesongin alussa huvipuistoista ja muista kesäkohteista puhuttiin neutraalissa tai positiivisessa sävyssä.

PowerPark sai suhteessa eniten myönteistä julkisuutta. Siihen liittyvistä keskusteluista kolmannes oli positiivisia. Särkänniemen maininnoista joka viides oli myönteisiä, Linnanmäen maininnoista neljännes ja Korkeasaaren maininnoista joka kuudes oli positiivisia.

-Raippa heiluu yleensä herkästi keskustelupalstoilla. Huonoista kokemuksista kerrotaan usein avoimesti, yksityiskohtaisesti ja hyvin uskottavasti. Myös mediassa uutiset kallistuvat negatiivisen puolelle. Synkistelevän julkisuuden ja keskustelun joukossa nämä kesäkohteet ovat iloinen pläjäys onnellisuutta, Helkearo toteaa.

M-Brain keräsi juttu- ja keskusteluosumia yli 800 toimituksellisen median verkkolähteestä sekä noin 1500 suomalaisesta sosiaalisen median lähteestä (keskustelupalstat, blogit). Twitter ja Facebook eivät olleet mukana seurannassa.

Lue myös:

    Uusimmat