Tyttöjen työmuisti kehittyy nopeammin kuin poikien

Työmuisti eli lyhytkestoinen muisti on parhaillaan käytettävän tiedon varasto. Se on välttämätön arkielämässä selviytymisessä ja edellytys kaikelle oppimiselle.

Tytöillä työmuisti kehittyy nopeammin kuin pojilla, osoittaa tutkija Virve Vuontelan tuore väitöstutkimus. Havainnolla voi olla merkitystä, kun selitetään tyttöjen ja poikien erilaista koulumenestystä.

Tutkija itse pitää löydöstään hyvin mielenkiintoisena. Sukupuolten välisiä eroja on etsitty aiemminkin, mutta niitä ei ole juuri löydetty.

-Odotin, että tulokset paranevat iän myötä, mutta sukupuoleen liittyvää tulosta en osannut odottaa, Vuontela kertoo.

-Suoria yhtäläisyysmerkkejä tyttöjen ja poikien työmuistin erojen ja koulumenestyksen välille ei voi vetää, mutta kyllähän se viitteitä antaa.

Työmuisti eli lyhytkestoinen muisti on parhaillaan käytettävän tiedon varasto. Se on välttämätön arkielämässä selviytymisessä ja edellytys kaikelle oppimiselle. Työmuistiin liittyvät häiriöt vaikeuttavat oppimista, ja häiriöihin liittyy usein ongelmakäyttäytymistä.

Työmuistia tukevat hermostolliset rakenteet ja toiminnot kehittyvät varhaisaikuisuuteen asti. Vuontela tutki 6-13-vuotiaiden lasten työmuistin kehittymistä sekä lasten työmuistisuorituksen yhteyttä koulumenestykseen ja psyykkiseen oireiluun.

Tulokset osoittivat, että hyvin työmuistitehtävistä suoriutuvat lapset menestyivät hyvin myös koulussa. Tytöillä työmuistin kehitys oli nopeampaa kuin pojilla.

Arvokasta perustietoa työmuistista

Tutkijan mukaan tulokset tarjoavat arvokasta perustietoa aiheesta, sillä työmuistin toiminnasta ja kehittymisestä ei tiedetä vielä läheskään kaikkea.

-Aiemmin työmuistin ja oppimisvaikeuksien yhteyttä on selvitetty lähes kokonaan vain lapsilla, joilla on ongelmia näillä alueilla. Nyt saatiin tietoa täysin normaaleista lapsista, Vuontela kertoo.

Tutkimuksessa löydettiin erityisen selvä yhteys heikon työmuistisuorituksen ja tarkkaavaisuushäiriön välillä 6-8-vuotiaiden ryhmässä. Löytö viittaa siihen, että etuotsalohkon viivästyneellä kehityksellä on osuutta koulunkäynnin aloittavien lasten käytös- ja oppimisvaikeuksissa.

-Työmuistin toiminnalliset häiriöt ovat mahdollisia mekanismeja oppimisen ja käyttäytymisen häiriöille muun muassa keskittymiskyvyn välityksellä, Vuontela arvioi.

Filosofian maisteri Virve Vuontelan neurofysiologian ja kognitiivisen psykologian alan väitöskirja tarkastetaan Helsingin yliopistossa torstaina.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat