Ruotsin MM-ralli on palauttanut ainakin aluksi rallin samalle tasolle kuin se oli joskus 90-luvun puolivälissä. Silloin yksityiskuljettajat pystyivät vuokraamaan auton, jolla pystyi antamaan niin kutsutut näytöt tallipäälliköille.
Hyvänä esimerkkinä käy Tommi Mäkisen Jyväskylän voitto vuonna 1994, jolla hän ponnahti kerralla maailman huipulle. Siitä eteenpäin yksityiskuljettajien ja tehdaskuljettajien mahdollisuudet alkoivat olla eri viivoilla. Autot eivät enää olleet tasavertaisia, renkaat eivät olleet tasaväkisiä jne. Tosin rengashomma meni tasaiseksi sen jälkeen, kun siirryttiin yksityyppirenkaisiin.
Nyt Ruotsin ensimmäisten erikoiskokeiden jälkeen näyttäisi siltä, että autojen tasaväkisyys on ilmeistä. Mads Östberg johtaa sensaatiomaisesti kilpailua, kun neljä erikoiskoetta on ajettu. Osa tästä selittyy tietysti hyvällä starttipaikalla. Toivottavaa kuitenkin on, että nyt rahaa vastaan saisi taas niitä oikeita mahdollisuuksia, eikä ainoastaan mukavaa viikonloppua vuokra-autolla.
Uudet autot näyttäisivät olevan myös odotetusti vaativampia laitteita kuljettajille. WRC-laitteet eivät nyt pääse muiden ryhmien autoilta karkuun pelkästään ajamalla suorat kovaa, kuten viime vuoden loppuun asti tapahtui. Superit nokkivat hyviä aikoja, vaikka ovat nykyisiäkin WRC-autoja merkittävän paljon hitaampia.
Kausi on kuitenkin alkanut mielenkiintoisemmin kuin aikoihin. Ennusteeni P-G Anderssonista osui puoliksi oikeaan. P-G ei voita tätä rallia, mutta sortui virheeseen heti tämän päivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Mads Östberg ei ole koskaan ollut kuuluisa varmuudestaan ja nyt nuorella norjalaisella on varmasti paineita johtoasemassa.
Ja koska muuten on kausi alkanut siten, ettei neljän ensimmäisen erikoiskokeen aikana ole yksikään tehdaskuski ajanut pohja-aikaa?
Lue myös: Rallitietäjä-blogi