Mainos

Trulli voitti Monacossa, Kimi ja Schumi keskeyttivät

Renault'n Jarno Trulli ajoi F1-uransa ensimmäiseen osakilpailuvoittoon Monacon GP:ssä sunnuntaina. Tapahtumarikkaassa kisassa sekä McLarenin Kimi Räikkönen että Ferrarin Michael Schumacher joutuivat keskeyttämään.

Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään Monacon GP:ssä viidenneltä sijalta 28. kierroksen jälkeen. Räikkösen McLaren-auton moottoriin iski vika. Talli kutsui Räikkösen pois radalta, kun moottorissa havaittiin ongelmia.

Michael Schumacherille tuli Monacossa kisan kärkipaikalta kauden ensimmäinen keskeytys. Kierroksella jäänyt Williamsin Juan Pablo Montoya törmäsi Schumacherin perään Monacon tunnelissa turva-auton perässä ajettaessa 46. kierroksella. Schumi jarrutti ennen törmäystä renkaat savuten. Montoya ei ehtinyt hidastaa, vaan törmäsi saksalaisen auton perään, minkä seurauksena Ferrari osui radan kaiteisiin. Schumacherin auton etupyörän ripustukset hajosivat ja hänen oli jätettävä kisa kesken.

Voittoon ajaneen Jarno Trullin jälkeen Monacon GP:ssä toiseksi sijoittui BAR:n Jenson Button 0,4 sekuntia italialaiskuljettajaa hitaampana. Button ajoi pari viimeistä kierrosta aivan Trullin kannassa. Kolmanneksi sijoittui Ferrarin Rubens Barrichello. Williamsin Juan Pablo Montoya oli yli kierroksen kärjelle jääneenä neljäs, Sauberin Felipe Massa viides, Toyotan Cristiano Da Matta kuudes 0,1 sekuntia Massalle hävinneenä, Jordanin Nick Heidfeld seitsemäs ja yli kolme kierrosta kärjelle hävinnyt Toyotan Olivier Panis kahdeksas. Maaliin asti selviytyi vain yhdeksän autoa.

-Mahtava tapa voittaa. Johdin käytännössä alusta loppuun asti ja pystyin varmistelemaankin lopussa, Trulli kertoi.

Saton superstartti savuna ilmaan

Monacon GP:n alku siirtyi muutamalla minuutilla, kun Olivier Panisin Toyota-auto hyytyi jo lämmittelykierroksen jälkeen. Näin lämmittelykierros ajettiin kahteen kertaan. Panisin auto työnnettiin varikolle ennen kisan alkua. Ranskalainen pääsi mukaan kisaan varikonportilta ja ajoi lopulta pistesijalle.

Paalupaikkamies Jarno Trulli pystyi pitämään lähdössä kärkipaikkansa. Toinen Renault-kuski Fernando Alonso otti lähdössä toisen sijan ja BAR:n Jenson Button putosi kolmanneksi. Kimi Räikkönen piti lähdössä viidennen paikkansa. Suomalainen ohitti lähdössä Michael Schumacherin, mutta samalla BAR:n Takuma Sato pystyi nousemaan Kimin edelle neljänneksi. Saton lähtö oli raju: Hän puski edeltään startanneen Michael Schumacherin kylmästi sivummalle. Saton auton moottori petti kuitenkin kahden kierroksen jälkeen juuri Räikkösen edestä. Räikkönen pääsi samalla nousemaan neljänneksi.

Saton autosta tuli niin paljon savua, että näkyvyys peittyi kokonaan. Näkyvyyden ollessa nollissa Giancarlo Fisichella ajoi Sauberillaan David Coulthardin McLarenin päälle. Sauber kääntyi ympäri, mutta Fisichella välttyi loukkaantumiselta. Coulthard joutui rytäkän seurauksena keskeyttämään. Radalle tuli muutaman kierroksen ajaksi turva-auto. Turva-auton poistuttua radalta Williamsin Juan Pablo Montoya ohitti Ferrarin Rubens Barrichellon nousten kuudenneksi.

Schumi onnistui nousemaan ensimmäisten varikkopysähdysten yhteydessä viidenneltä sijalta Räikkösen ja Jenson Buttonin edelle kolmanneksi. Button tuli varikolle 18. kierroksen ja Kimi 19. kierroksen jälkeen. Aivan Kimin kannassa siihen asti ajanut saksalainen teki tämän jälkeen muutaman erittäin nopean kierroksen, tuli omaan varikkopysähdykseensä ja oli radalle palatessaan kolmannella sijalla.

Fernando Alonson hienosti alkanut kilpailu päättyi 42. kierroksen jälkeen. Toisella sijalla ajanut Alonso romutti autonsa Monacon tunnelissa. Alonso yritti ohittaa Ralf Schumacheria kierroksella, mutta auto lipesi seinään. Radalle tuli Alonson törmäyksen seurauksena turva-auto. Kärkimies Jarno Trulli teki kisan toisen varikkopysähdyksensä heti, kun tieto turva-autosta tuli. Michael Schumacher nousi tässä yhteydessä kisan kärkeen. Turva-autotilanne koitui kuitenkin Schumille kalliiksi, sillä turva-auton hidastettua tunnelissa vauhtiaan, rysäytti Montoya Schumin takarenkaaseen päättäen saksalaisen kisan. Voittoon asti Schumacher tuskin olisi yltänyt ilman kolarointiaankaan, sillä keskeytyshetkellään hän ei ollut vielä tehnyt toista varikkopysähdystään, kun taas perässä ajaneet Trulli ja Button olivat jo pysähtyneet kahteen otteeseen

Monacon GP:n lopputulokset:

1. Jarno Trulli, Renault 1.45.46,601 (2 varikkokäyntiä)
2. Jenson Button, BAR + 0,497 (2)
3. Rubens Barrichello, Ferrari + 1.15,766 (2)
4. Juan Pablo Montoya, Williams - 1 kierros (2)
5. Felipe Massa, Sauber -1 kierros (2)
6. Cristiano Da Matta, Toyota -1 kierros (3)
7. Nick Heidfeld, Jordan - 2 kierrosta (3)
8. Olivier Panis, Toyota - 3 kierrosta (2)
9. Zsolt Baumgartner, Minardi - 6 kierrosta (2)
10. Ralf Schumacher, Williams - 8 kierrosta (keskeytti) (3)

Keskeyttäneet:
Michael Schumacher, Ferrari 45 kierrosta : kolari
Fernando Alonso, Renault 41 kierrosta : ulosajo
Kimi Räikkönen, McLaren 27 kierrosta : moottori
Gianmaria Bruni, Minardi 15 kierrosta : tekninen vika
Giorgio Pantano, Jordan 12 kierrosta : tekninen vika
Mark Webber, Jaguar 11 kierrosta : tekninen vika
Takuma Sato, BAR 2 kierrosta : moottori
David Coulthard, McLaren 2 kierrosta : takasiipi irti
Giancarlo Fisichella, Sauber 2 kierrosta : kolari
Christian Klien, Jaguar 0 kierrosta : ulosajo

Kilpailun nopein kierros Michael Schumacher 1.14,439 minuuttia kierroksella 23. Voittaja Trullin keskinopeus 145,880 km/h.

Kuljettajien MM-pistetilanne (6 / 18):
1. Michael Schumacher 50
2. Rubens Barrichello 38
3. Jenson Button 32
4. Jarno Trulli 31
5. Juan Pablo Montoya 23
6. Fernando Alonso 21
7. Ralf Schumacher 12
8. Takuma Sato 8
9. Felipe Massa 5
10. David Coulthard 4
11. Cristiano da Matta 3
12. Giancarlo Fisichella 2
13. Nick Heidfeld 2
14. Olivier Panis 1
15. Kimi Räikkönen 1
16. Mark Webber 1

Valmistajien MM-sarjan tilanne (6 / 18):
1. Ferrari 88
2. Renault 52
3. BAR Honda 40
4. Williams BMW 35
5. Sauber Petronas 7
6. McLaren Mercedes 5
7. Toyota 4
8. Jordan Ford 2
9. Jaguar Cosworth 1

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.