Tieyhdistys puolustaa Tervalaa: Vedätysmeininki tiehankkeissa vähentynyt

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja puolustaa Liikennevirastoa ja myös pääjohtajan paikalta eronnutta Juhani Tervalaa. Rahjan mukaan on Liikennevirastoa edeltäneen Tiehallinnon ja myös silloin ministeriössä olleen Tervalan ansiota, että 1980- ja 90-luvun "budjettivedätys"-kulttuuri on tervehtynyt 2000-luvulla.

– 1980- ja 90 -luvuilla - ja sitä ennen - saattoi olla tapana esitellä hankkeet halvempana kuin mitä ne lopulta tulivat maksamaan. Silloin budjetit saattoivat ylittyä, mutta 2000-luvulla näin ei ymmärtääkseni ole toimittu, sanoo Rahja.

– 2000-luvulla on vaadittu parempaa ja kustannustietoista suunnittelua tiehankkeisiin, että kustannukset esitetään realistisesti alusta alkaen ja että budjeteissa pitää pysyä, sanoo Rahja.

Hän ottaa esimerkiksi Kemi-Tornion moottoritien.

– Moottoritie rakennettiin Torniosta Kemin suuntaan Kemijokeen asti, mutta siinä kohdassa loppuivat rahat. Juuri Tervala sanoi, että uusia siltoja ei rakenneta, koska rahaa ei ole. Tietä päästiin jatkamaan vasta vuosia myöhemmin kokonaan uutena hankkeena.

Rahja kaipaisi tarkempaa tietoa, missä kohtaa vuosien 2016-2022 liikennehankkeiden budjetoinnissa on tehty virhe. Liikenneministeriön mukaan tuleville liikennehankkeille tarvittaisiin 50-150 miljoonaa euroa lisärahoitusta, jotta ne saataisiin toteutettua.

– Olisi paikallaan valottaa, missä kohtaa virhe on tehty. Tuskin siinä kyseessä on ynnälaskuvirhe luvuissa. Onhan lukuja usea ollut laskemassa, ei pääjohtaja yksin sitä tee, sanoo Rahja.

Rahja sanoo, että todellisuudessa infrahankkeiden budjetit väistämättä heittävät jonkin verran, mutta 150 miljoonaa ei enää mahdu normaaliin heittelyyn.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on kertonut, että hallitus päätti kevään kehysriihessään liikennehankkeista väärien tietojen nojalla.

Ministeri sysäsi vastuun vääristä luvuista Liikenneviraston erotetulle pääjohtajalle Juhani Tervalalle.

Lue myös:

    Uusimmat