Tiedä mitä haet: Näin ostat hyvät kesärenkaat

Suomalaiset käyvät kesärengaskaupoilla keskimäärin 2-3 vuoden välein, mikä tarkoittaa sitä, että monet termit ja viimeisin tieto renkaista on pääosin myyjän varassa. Ennen kauppaan lähtöä auton rekisteriotteesta kannattaa tarkistaa renkaiden koko, sillä se helpottaa asiointia liikkeessä. Mutta mitä enemmän itse tietää renkaista, sitä helpommalta uusien kesärenkaiden hankinta tuntuu.

Maaliskuun lopulla alkaa hulina rengasliikkeissä, kun autoilijat ovat mitanneet vanhojen kesärenkaidensa urasyvyyksiä ja todenneet, etteivät ne ole enää suositusten mukaisesti yli 1,6 millimetriä. Rengashankintaa ei kannata jättää ihan viime tippaan, jotta saa varmasti haluamansa.

– Ennen rengasostoksille menoa kannattaa tarkistaa auton rekisteriotteesta suositus renkaiden koolle. Suin päin en suosittele ostamaan samankokoisia kuin vanhat renkaat, sillä esimerkiksi käytettynä ostetussa autossa ne eivät välttämättä ole oikeankokoiset. Rengaskokoa ei voi suoraan päätellä auton merkistäkään, toteaa Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto.

Käyttötarkoitus määrittelee renkaan sopivuuden

Rengasliikkeen myyjä kysyy todennäköisesti, kuinka paljon ajat vuodessa. Vastauksella määritellään pitkälti se, millaisiin rengasominaisuuksiin kannattaa satsata.

– Jos ajaa todella vähän ja pääosin lyhyitä matkoja, saattaa pärjätä laatumerkin edullisimmilla renkailla. Kun ajokilometrejä ja vaativia ajotilanteita kertyy paljon, renkailta vaaditaan yleensä premium-luokan ominaisuuksia, Horto toteaa.

Premium-luokka on yksi niistä termeistä, jotka saattavat olla monelle vieraita. Sillä viitataan rengasvalmistajien parhaisiin malleihin. Muita vastaavia termejä ovat muun muassa vierintävastus, märkäpito, kilometritulos ja renkaan käsittelyominaisuudet. Ne kaikki tulevat todennäköisesti rengaskaupoilla vastaan.

– Vierintävastus kertoo, miten kevyesti rengas pyörii. Eli kun rengas on ainoa kosketuspinta tiehen, vastuksella on merkitystä muun muassa ajomukavuuteen ja polttoaineenkulutukseen. Mitä pienempi vastus, sitä vähäpäästöisempi rengas on.

Märkäpito ja renkaan käsittelyominaisuudet puolestaan kertovat renkaan käyttäytymisestä sadekelillä ja ääritilanteissa.

– Sadesäällä, etenkin Suomen uraisilla teillä, renkaalta vaaditaan hyvää kykyä vastustaa vesiliirtoa sekä jarrutuspitoa märällä asfaltilla, ja siitä kertoo märkäpito-ominaisuus. Käsittelyominaisuudet sen sijaan paljastavat sen, miten hyvin rengas tottelee yllättävissä väistötilanteissa.

Kilometrituloksesta selviää, kuinka paljon renkaalla voi ajaa ennen kuin sen urasyvyys pienenee liiaksi.

Luota ammattilaiseen

Kun hankkii uusia renkaita, parasta on vertailla lehtien rengastestejä ja luottaa myyjän asiantuntevuuteen. Yksi nyrkkisääntö on myös se, ettei vanhan auton turvallisuutta kannata heikentää entisestään huonoilla renkailla.

– Jos valitsee testeissä pärjänneet renkaat ja kuuntelee ammattitaitoisen myyjän suosituksia, voi olla varma, että tulee hankkineeksi hyvät renkaat, Horto toteaa.

Kun alumiinivanteiseen autoon asennuttaa uudet renkaat, täytyy vanteiden pultit jälkikiristää.

– Pulttien jälkikiristys tehdään noin 100–200 ajokilometrin jälkeen, sillä varsinkin uusien alumiinivanteiden pultit löystyvät helposti. Yhtä tärkeää on muistaa ottaa uusien renkaiden asennukseen mukaan lukkopultin avain, jolla vanteiden varkauden ehkäisemisessä käytetyt lukkopultit saadaan avattua. Se on aina autokohtainen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat