USA 2001. Ohjaus ja käsikirjoitus: Alejandro Amenábar. Tuotanto: Fernando Bovaira, Jos Luis Cuerda, Park Sunmin. Kuvaus: Javier Aguirresarobe. Leikkaus: Nacho Ruiz Capillas. Musiikki: Alejandro Amenábar. Pääosissa: Nicole Kidman, Fionnula Flanagan, Christopher Eccleston, Alakina Mann, James Bentley, Eric Sykes. Kesto: 101 min.
Ohjaaja Alejandro Amenábarin nimi on viime aikoina ollut esillä useampaan otteeseen. Juuri hän ideoi Cameron Crowen Vanilla Skyn espanjalaisen alkuperäisteoksen Abre los ojos (1997). Meille suomalaisille lienee tutumpi miehen vuotta varhaisempi, teattereissa pyörinyt väkivaltatutkielma Tesis (1996). Tom Cruisen innostuttua Abre los ojosin uudelleenfilmatisoinnista sekä sen viettelevästä päätähdestä Penelope Cruzista on myös espanjalaisohjaajan ura saanut aivan uutta nostetta. Uutuustrilleri The Others sai vetoavukseen paitsi Tompan rahat myös Cruisen exän Nicole Kidmanin.
Vanilla Skyn ja The Othersin lähes samanaikaiset ensi-illat houkuttavat vertailuun. Siinä missä Crowe-Cruise -yhteistyö poltti dollareita sangen tympein tuloksin, yltää The Others persoonalliseen ja tyylipuhtaaseen suoritukseen. Moulin Rougen myötä superstara-kastiin ponnahtanut Kidman kietoo katsojansa henkeäsalpaavan jännityksen maailmaan tavalla, jolle ei nykyelokuvasta löydy relevanttia vertailukohtaa.
Kidman on Grace, kahden lapsensa kanssa Jerseyn saarella asuva yksinäinen kartanonrouva. Eletään toisen maailmansodan päättymisen aikaa, eikä aviomiestä kuulu takaisin rintamalta. Talon palvelusväen mystinen katoaminen on jättänyt nuoren äidin oman onnensa nojaan. Kun palvelijaperhe saapuu etsimään työtä, saa Grace jakaa raskaan taakkansa uusien alaisten kanssa. Päivänvalo ei saa ikinä koskettaa oudosta allergiasta kärsiviä lapsia; huoneet on pidettävä pimennettyinä eikä tyttöä ja poikaa saa päästää ulos leikkimään.
Syvästi uskonnollisen Gracen maailma järkkyy, kun yläkerrasta alkaa kuulua outoja ääniä. Kuka tai ketkä kolistelevat talossa ja mitä he tahtovat? Näkymättömästä salaisuudesta muodostuu nuorelle äidille suhteeton pakkomielle, jonka alkuperä näyttää olevan ainoastaan visusti vaikenevien palvelijoiden tiedossa.
Ei ole sattumaa, että Nicole Kidmanin roolinimeksi on valittu Grace. Kampausta, asuja ja kuvakompositioita myöten Grace Kellyä muistuttava Kidman elää ja hengittää hitchcockilaista eleganssia. Haulikko kainalossa lapsiaan suojeleva naarasleijona on Amenábarin jännärin valkohehkuinen dynamo, yhtä aikaa mielipuolisuudessaan pelottava ja äidinrakkaudessaan horjumaton. Jotain tällaista Sir Alfredkin olisi saattanut lempitähdelleen ideoida, ellei tämä olisi kesken kukkeimman uransa liihottanut ruhtinaan rouvaksi Monacoon.
Ohjaaja kuljettaa mystistä tarinaa horjumattomalla elokuvahistorian ja kuvallisen ilmaisun tajullaan. Amenábarin teoksen selkäranka on sen omaleimainen, tinkimätön tunnelma; kauhu lymyilee portaikoissa ja tyhjissä saleissa, äidin ja lasten ahdistuneissa keskusteluissa, heikon valon ja kaikkinielevän pimeyden kontrasteissa. Jokainen kuva on tarkkaan mietitty ja siksi nautittava, ainoastaan lopun lievä selittelyjakso pudottaa hitusen kokonaisarvosanaa. The Others viitoittaa tietä älykkään trillerin uudelle tulemiselle: kauhussa on kyse korvien välistä, ei verestä ja suolenpätkistä.
Teksti: Outi Heiskanen
Kuva: Cinema Mondo