Tästä syystä Renault välttyi ikuiselta F1-pannalta

Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvoston mukaan Renault-tallin viimevuotisessa Singaporen GP:ssä suorittama tahallinen kolarointi olisi antanut aiheen pysyvään sulkemiseen F1-sarjasta, mutta lieventävänä asianhaarana nähtiin Renault-tallin toiminta kolaritutkinnan yhteydessä.

Nelson Piquet junior kolaroi reunamuuriin tallipäällikkö Flavio Briatoren ja insinööriosaston johtajan Pat Symondsin pyynnöstä, jotta radalle saatiin turva-auto, joka auttoi nostamaan tallin toisen kuljettajan Fernando Alonson kisan voittoon. FIA:n mukaan tahallinen kolarointi vahingoitti lajin mainetta ja vaaransi katsojien, ratavirkailijoiden, muiden kuljettajien sekä Nelson Piquet'n hengen.

Seuraavat asiat lievensivät Renault'n kilpailukiellon ehdolliseksi:

- Talli hyväksyi varhaisimmassa mahdollisessa vaiheessa, että se oli tehnyt rikkomuksen, josta sitä syytettiin, ja teki yhteistyötä FIA:n suorittamissa tutkimuksissa.

- Talli vahvisti, että Briatore ja Symonds olivat osallisina salaliitossa ja varmisti, että he lähtivät tallista.

- Talli pyysi toimintansa aiheuttamaa harmia varauksettomasti anteeksi FIA:lta sekä lajilta.

- Talli sitoutui maksamaan FIA:lle tutkimuksista aiheutuneet kustannukset ja emoyhtiö Renault sitoutui tekemään merkittävän panostuksen FIA:n turvallisuusprojekteihin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat