Viimeviikkoisten Barcelonan F1-testien perusteella iso nippu talleja on tällä hetkellä vauhdissa McLarenin edellä.
McLaren löytyy talvitestien tuloksista vasta Mercedeksen, Ferrarin, Red Bullin, Sauberin, Renault'n, Williamsin ja Toro Rosson takaa.
MP4-26-auton pulmat johtuvat etusiivestä ja pakoputkijärjestelmästä, kertoo Auto, motor und sport -lehti.
McLaren on yrittänyt rakentaa autoonsa Red Bullin jo viime kaudella käyttämään etusiipeä, joka päätylevyt taipuvat vauhdissa lähemmäksi radan pintaa. McLaren ei ole kuitenkaan onnistunut siinä, vaikka on kokeillut jo yhdeksää erilaista etusiipeä, joten talli on joutunut testaamaan hyvin poikkeuksellisilla ratkaisuilla. Barcelonan testeissä McLarenin keulan päällä oli kyhmy, joka kätki sisäänsä pienen moottorin, josta lähtivät vaijerit etusiiven päihin. Tämän ratkaisun avulla McLaren simuloi etusiiven taipumista ylös ja alas kesken ajamisen.
Auton tuottamien pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin lisäämään downforcea on tällä kaudella keskeisessä roolissa F1-autojen suorituskyvyn parantamisessa. Muut kärkitallit ovat kehittäneet innovatiivisia pakoputkiratkaisuja, mutta McLaren-autossa nähtiin hyvin tavanomainen pakoputkiratkaisu Barcelonan viimeisen testiviikon alussa. Ja mikä pahinta, McLarenilla oli ongelmia tämänkin ratkaisun kanssa. Vasta aivan Barcelonan testien lopussa McLaren kokeili rohkeampaa pakoputkiratkaisua.
Luotettavuusongelmien kanssa kamppaillut McLaren sai ajettua talvitesteissä vain 3602 kilometriä, kun taas Ferrari ajoi peräti 6980 kilometriä.
Lue myös:
Oudot vaijerit McLarenin etusiivessä hämmästyttivät
(MTV3)