Tässä syy, miksi Tesla kykenee niin huimiin halpuutuksiin

Teslan voittomarginaali on sen kilpailijoihin verrattuna uskomaton.

Tesla tienaa jokaisesta myymästään autosta huomattavasti enemmän kuin yksikään sen kilpailija. Tämän vuoksi se on viime aikoina pystynyt alentamaan autojensa hintoja.

Teslan myyntikate yhtä autoa kohti oli viime vuoden kolmannella neljänneksellä 15 643 dollaria (noin 14 400 euroa). Uutistoimisto Reutersin analyysin mukaan se oli yli kaksi kertaa enemmän kuin Volkswagenilla, neljä kertaa enemmän kuin Toyotalla ja peräti viisi kertaa tuhdimmin kuin Fordilla yhtä autoa kohti.

Suomessa Tesla alensi autojensa hintoja viikko sitten perjantaina, Model Y:n hintaa jopa yli 10 000 eurolla. Sen hinta alkaa nyt 49 590 eurosta, Model 3:n 47 590 eurosta.

Yhdysvalloissa hinnat ovat laskeneet Reutersin mukaan 6–20 prosenttia. Kiinassa puolestaan hintoja pudotettiin 13–24 prosenttia verrattuna viime syyskuun hintoihin.

Reutersin mukaan todellinen käänne Teslan tienesteissä tapahtui viime vuonna. Tesla on pystynyt pudottamaan valmistuskustannuksia muun muassa investoimalla uuteen valmistustekniikkaan. Se ei ole myöskään yhtä riippuvainen toimitusketjuista kuin kilpailijat, vaan esimerkiksi valmistaa itse autojensa akut.

Nyt Elon Musk käyttää kohonnutta kannattavuutta aseena aloittamassaan hintasodassa.

Hinta-ale ei kuitenkaan ole niin suuri kuin äkkiseltään vaikuttaa, sillä viime vuonna Tesla nosti suosituimpien malliensa hintoja, ja niin tekivät myös kilpailijat. Komponenttipulassa autoteollisuus keskittyi korkeamman katteen malleihin, minkä ansiosta ne onnistuivat kirjaamaan vahvoja tuloksia, vaikka myyntimäärät laskivat. Kohonneista hinnoista huolimatta sähköautoista oli enemmän kysyntää kuin tarjontaa.

Analyytikot kuitenkin varoittavat, että globaaleilla sähköautomarkkinoilla voi jo lähivuosina olla liikaakin tuotantokapasiteettia. Autoteollisuutta seuraavan Warren Brownen mukaan 2026 mennessä sähköautojen vuotuinen kysyntä Pohjois-Amerikassa olisi 2,8 miljoonaa ajoneuvoa. Vuotuista tuotantokapasiteettia olisi silloin jo 4,5 miljoonan sähköauton verran.

Lue myös:

    Uusimmat