Tässä syy, miksi Tesla kykenee niin huimiin halpuutuksiin
Teslan voittomarginaali on sen kilpailijoihin verrattuna uskomaton.
Tesla tienaa jokaisesta myymästään autosta huomattavasti enemmän kuin yksikään sen kilpailija. Tämän vuoksi se on viime aikoina pystynyt alentamaan autojensa hintoja.
Teslan myyntikate yhtä autoa kohti oli viime vuoden kolmannella neljänneksellä 15 643 dollaria (noin 14 400 euroa). Uutistoimisto Reutersin analyysin mukaan se oli yli kaksi kertaa enemmän kuin Volkswagenilla, neljä kertaa enemmän kuin Toyotalla ja peräti viisi kertaa tuhdimmin kuin Fordilla yhtä autoa kohti.
Suomessa Tesla alensi autojensa hintoja viikko sitten perjantaina, Model Y:n hintaa jopa yli 10 000 eurolla. Sen hinta alkaa nyt 49 590 eurosta, Model 3:n 47 590 eurosta.
Lue myös: Oliko Teslojen halpuuttaminen huonosti ajoitettu peliliike? – "Suomen osalta ei osunut kohdalleen"
Yhdysvalloissa hinnat ovat laskeneet Reutersin mukaan 6–20 prosenttia. Kiinassa puolestaan hintoja pudotettiin 13–24 prosenttia verrattuna viime syyskuun hintoihin.
Reutersin mukaan todellinen käänne Teslan tienesteissä tapahtui viime vuonna. Tesla on pystynyt pudottamaan valmistuskustannuksia muun muassa investoimalla uuteen valmistustekniikkaan. Se ei ole myöskään yhtä riippuvainen toimitusketjuista kuin kilpailijat, vaan esimerkiksi valmistaa itse autojensa akut.
Nyt Elon Musk käyttää kohonnutta kannattavuutta aseena aloittamassaan hintasodassa.
Hinta-ale ei kuitenkaan ole niin suuri kuin äkkiseltään vaikuttaa, sillä viime vuonna Tesla nosti suosituimpien malliensa hintoja, ja niin tekivät myös kilpailijat. Komponenttipulassa autoteollisuus keskittyi korkeamman katteen malleihin, minkä ansiosta ne onnistuivat kirjaamaan vahvoja tuloksia, vaikka myyntimäärät laskivat. Kohonneista hinnoista huolimatta sähköautoista oli enemmän kysyntää kuin tarjontaa.
Analyytikot kuitenkin varoittavat, että globaaleilla sähköautomarkkinoilla voi jo lähivuosina olla liikaakin tuotantokapasiteettia. Autoteollisuutta seuraavan Warren Brownen mukaan 2026 mennessä sähköautojen vuotuinen kysyntä Pohjois-Amerikassa olisi 2,8 miljoonaa ajoneuvoa. Vuotuista tuotantokapasiteettia olisi silloin jo 4,5 miljoonan sähköauton verran.
Uusimmat
-
09:11
S-ryhmältä uudistus Apple-käyttäjille
-
09:10
Kun Vili täyttää 18, hän ei kelpaa minnekään – perhe hälytystilassa kellon ympäri: "Yhteiskunta voi hylätä, me emme"
-
09:03
Kuningatar Silvian hurjannäköinen silmä kiinnitti huomion Stubbin valtiovierailulla
-
09:02
Kommentti: SM-liigan finaalit, isät vastaan pojat
-
08:51
"En ole koskaan nähnyt vastaavaa" – onko tässä NHL-kauden käsittämättömin torjunta?
-
08:39
Poliisi: Helsingissä useita päiviä kateissa ollut mies on löytynyt
-
08:37
Zyskowiczin vastaus opiskelijaköyhyyteen HS:ssä: Vapaaehtoisesti valittua
-
08:36
Työttömyys kasvoi maaliskuussa
-
08:35
Tapparan tähtiloiston takana huimaa jälkeä takova maalitykki paljastaa salansa: "Koitan vähän huijata"
-
08:23
MTV seuraa: Sateet muuttuvat vedeksi – uusi rintama lähestyy
-
08:18
Uudenlainen rekrytointi yleistynyt kesätyöpaikoissa – näin hakijoita karsitaan
-
08:16
Catherine Zeta-Jonesin 21-vuotias tytär kopioi äitinsä tyylin vuodelta 1999
-
08:12
Artturi Lehkonen esitteli huimaa taitoaan – Colorado nappasi kotiedun itselleen
-
07:42
Ukrainan YK-lähettiläs: Venäjä käyttää seksuaalista väkivaltaa aseena
-
07:35
Suora lähetys kello 12.10: Presidentti Stubbin valtiovierailu Ruotsissa jatkuu
-
07:30
Urokseksi luultu virtahepo paljastui naaraaksi – seitsemän vuoden jälkeen
-
07:28
Kommentti: Ronnie O'Sullivan alistaa kuin Jordan, painostaa kuin Nadal ja öykkäröi kuin Zlatan – yli 30-vuotinen tähteys huipentumassa
-
07:03
Rovanperä, Häkkinen ja Coulthard vastakkain ratin takana – ex-F1-tähtien naamat venähtivät: "Eikö hän jarruta?"
-
07:01
Työkykytutkimus: Näillä alueilla tilanne on heikoin
-
06:52
Anton Lundell tarjoili ratkaisumaalin jatkoajalla – Floridalle valtava voitto
-
Lataa lisää