Formula 1 -kauden 2010 merkittävin sääntömuutos kaudelle 2010 on se, että välitankkaus kilpailun aikana on kielletty.
Varikolla on kuitenkin käytävä ainakin kerran vaihtamassa renkaita, sillä jokaisen kuljettajan on käytettävä kilpailun aikana sekä kovempaa että pehmeämpää rengasseosta.
Auton minimipaino kuljettajan kanssa on noussut 605 kilosta 620 kiloon. Eturenkaiden leveys on kaventunut 27,0 senttimetristä 24,5 senttimetriin. Niin sanotut "pölykapselit" on kielletty, sillä tallit käyttivät niitä ilmanohjaimina.
F1-tallit ovat päättäneet luopua jarrutusenergiaa kierrättävän KERS-järjestelmän käytöstä yhteisellä sopimuksella. Säännöissä KERSiä ei kuitenkaan ole kielletty.
Kaudella 2010 mukana on 12 tallia ja 24 kuljettajaa. Aika-ajon toisesta osiosta putoaa seitsemän kuljettajaa ja kolmannesta seitsemän. Näin ollen aika-ajon viimeinen osio ajetaan vanhaan tapaan 10 kuljettajalla. Nyt kuitenkin viimeinen osio ajetaan kevyellä autolla. Kuljettajan on startattava kisaan samalla rengassarjalla, jolla hän ajoi nopeimman aika-ajokierroksensa.
Viikonloppuna sallittujen kuivan kelin rengassarjojen maksimimäärä on pudotettu 14:stä 11:een. Yksi rengassarjoista on palautettava ennen perjantain toisten harjoitusten alkua ja kaksi ennen lauantaiharjoitusten alkua. Tällä on tarkoitus pakottaa tallit ajamaan jokaisella harjoitusjaksolla.
Pisteitä jaetaan jatkossa jokaisen kisan kymmenelle parhaalle kuljettajalle kahdeksan sijaan. Pistelaskujärjestelmä on muuttunut niin, että voittaja saa jatkossa 25 pistettä, toiseksi sijoittunut kuljettaja 18 ja kolmanneksi sijoittunut 15. Muille jaetaan pisteitä kaavan 12-10-8-6-4-2-1 mukaan. Pistelaskun muutoksella yritetään myös korostaa voiton merkitystä.
Testaaminen kauden aikana on edelleen kielletty. Poikkeuksellisesti sallitaan yksi testipäivä, mikäli talli pestaa uuden kuljettajan, jolla ei ole kilpailukokemusta kahden edellisen vuoden ajalta.
Lue täältä lisää formula ykkösten säännöistä!
(MTV3)