Tämän verran suomalainen kuluttaa vuodessa rahaa kosmetiikkaan

Kuva: Shutterstock
Julkaistu 08.05.2012 11:35(Päivitetty 08.05.2012 11:53)

Siitä huolimatta, että esimerkiksi ranskalaiset mielletään kosmetiikan suurkuluttajiksi, sijoittuvat suomalaiset euromäärässä mitattuna kosmetiikan kuluttajina Euroopan neljänneksi. Vain sveitsiläiset, norjalaiset ja tanskalaiset kuluttavat kosmetiikkaan suomalaisia enemmän rahaa vuodessa. Kuinka paljon me sitten tuhlaamme vuosittain ulkonäköömme?

Kosmetiikka- ja pesuainealan elinkeinopoliittinen järjestö Teknokemian Yhdistys kerää ja kokoaa tilastotietoa Suomen kosmetiikka-alan markkinoiden kehittymisestä vuosittain. Noin 90 prosenttia kosmetiikka-, hygienia- ja pesutuotteiden kotimaisista yrityksistä kattavan järjestön tilastoiden mukaan kosmetiikan kulutuksessa kasvu on ollut tasaista viimeiset pari vuotta. Viimeisten viidentoista vuoden aikana kosmetiikan kulutus on kuitenkin ottanut jättiharppauksen euromäärässä mitattuna.

Jos vuonna 1995 suomalaiset kuluttivat kosmetiikkaa noin 92 euron edestä, oli vuonna 2011 kosmetiikkaan kulutettu rahamäärä per suomalainen noin 173 euroa. Tällä vuosittaisella summalla Suomi sijoittuu muuhun Eurooppaan verrattuna neljännelle sijalle.

Yhden henkilön kosmetiikan kulutus euroissa vuosittain

1. Sveitsi, 253 €

2. Norja, 243 €

3. Tanska, 179 €

4. Suomi, 173 €

5. Ruotsi, 170 €

6. Ranska, 165 €

Eurooppalaiset kuluttavat keskimäärin noin 117 euroa vuodessa kosmetiikkaan. Suomen sijoittumiseen voi vaikuttaa kuitenkin esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden korkeat hinnat maassamme. Kyseessä on lisäksi koko väkilukuun suhteutettua arvio, joten luonnollisesti osa väestöstä käyttää huomattavasti enemmän rahaa vuosittain kosmetiikkaan kuin toiset.

Suomessa suurimmat tuoteryhmät ovat jo vuosikausia olleet ihonhoito ja hiustenhoito. Kolmantena hygieniatuotteet ja neljäntenä värikosmetiikka, eli perinteinen ihokosmetiikka huulipunista kynsilakkoihin, ja kaikista pienin parfyymit ja tuoksut. Euroopan tasolla hiustenhoitotuotteilla on 21 prosenttia markkinoista, Suomessa 31 prosenttia. Suomessa hiustenhoitotuotteisiin tuhlaaminen on siis hitusen tutumpaa kuin Euroopassa keskimäärin.


MTV3/Helmi

Teksti: Jenni Junkala

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Teknokemian Yhdistyksen toimitusjohtaja Sari Karjomaan esitelmä Kauneustrendit ja -markkinat 2012 -tapahtumassa

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle