Talvimatkoissa ei enää pihistellä

Laadukkaat talvimatkat kiinnostavat jälleen suomalaisia. Matkanjärjestäjät ilmoittavat myyneensä noin puolet kaikista talvikauden matkoista ja kiittelevät, että kaukaisetkin kohteet, kuten Australia ja Kaukoitä tekevät kauppansa.

Jo parin vuoden ajan ihmiset ovat olleet halukkaita panemaan enemmän rahaa matkustamiseen kuin vuosikymmenen alkuvuosina. Tänä syksynä suuntaus on vain vahvistunut, Fritidsresorin markkinointipäällikkö Jukka Mustila kertoo.

Suurin osa suomalaisten talvimatkoista suuntautuu edelleen Kanariansaarille. Vaikka matkanjärjestäjät ovat myyneet edellisvuotista enemmän matkoja tuttuihin Kanarian kohteisiin, varauksia on tehty aikaisempaa enemmän myös erikoisempiin paikkoihin.
Suomalaiset ovat entistä kiinnostuneempia Phuketista, Bangkokista ja Kiinan kaupungeista. Myös Lähi-idän kohteet, kuten Dubai ja Israel sekä Pohjois-Afrikassa sijaitsevat Marokko ja Egypti houkuttavat matkailijoita.

Joulu myy hyvin

Yleensä kaukomatkaa suunnitellaan Eurooppaan suuntautuvaa rantalomaa kauemmin ja nämä pitkät matkat myös yleisesti ottaen varataan aikaisin. Useat matkanjärjestäjät kertovat myyneensä talven kaukomatkoista noin 60 prosenttia. Etenkin joulumatkat ovat menneet kaupaksi.
Talven matkojen myynti on lisääntynyt luultavasti myös siksi, että ihmiset ottavat nyt rohkeasti ylimääräistä lomaa. Suomalaiset matkustavat edelleen jouluna ja hiihtolomien aikaan, mutta matkojen kysyntä tuntuu nyt jakautuvan tasaisemmin koko kaudelle, kaukomatkoihin erikoistuneen Olympia-matkatoimiston markkinointipäällikkö Matti Julin kertoo.

Majoituksesta ollaan valmiita maksamaan enemmän

Aurinkomatkojen johtaja Jukka Salama arvelee, että suomalainen matkailija on tällä hetkellä aikaisempaa halukkaampi maksamaan majoituksestaan enemmän. Kalliimpaan hotelliin irtoaa nyt pari sataa markkaa lisää aikaisempaa helpommin. Jonkinlainen trendinpoikanen on nähtävissä matkustusbudjettien kasvussa. Suomalaiset tuntuvat tänä syksynä olevan valmiita satsaamaan laatuun, Salama arvelee varovasti.

Dollarin vahvistuminen ei suomalaista matkailijaa hetkauta

Dollarin vahvistuminen ei matkanjärjestäjien mukaan juuri vaikuta suomalaisten matkakustannuksiin. USA:n matkojen lisäksi dollarin kallistuminen on näkynyt lähinnä Karibialla ja niissä Aasian kohteissa, joissa palvelujen hinnat on sidottu dollariin. Esimerkiksi jotkin hotelliketjut, ravintolat ja harrastuspisteet hoitavat toimintansa pääasiassa dollareina.

Koska noin puolet talven valmismatkoista suuntautuu kuitenkin Kanarialle, pesetan kallistuminen olisi suomalaisille matkanjärjestäjille paljon vaikeampi asia, Salama sanoo. Lähes kaikki matkanjärjestäjät ovat lisänneet talvimatkojen tarjontaa keskimäärin kymmenellä prosentilla. Talvimatkat tulivat myyntiin juhannuksen jälkeen ja niitä varattiin ensimmäisinä viikkoina runsaasti. Tilanne on Salaman mukaan sittemmin tasaantunut, mutta matkoja varataan edelleen enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Vuonna 1996 ulkomaanmatkailun suosio lisääntyi vuoteen 1995 verrattuna 14 prosenttia. Suomen matkatoimistoalan liiton mukaan viime talveksi oli tarjolla noin 440 000 valmismatkaa ulkomaille. Arvioiden mukaan tänä vuonna matkoja on tarjolla lähes 490 000.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat