Maailmalla on otettu käyttöön erilaisia houkuttimia, joiden avulla ihmisiä yritetään saada ottamaan koronarokote. BBC kertoo että rokotteeseen skeptisesti suhtautuvia yritetään saada piikille esimerkiksi ilmaisen oluen avulla.
Laumasuojan saavuttamiseksi koko maailmalla tarvittaisiin tämänhetkisen tiedon mukaan noin 65-70 prosentin rokotekattavuus.
On kuitenkin heitä, jotka epäröivät ottaa rokotetta vastaan ja BBC:n mukaan tällaisia henkilöitä löytyy erityisesti nuorten keskuudesta.
Tarjolla näkyvyyttä treffisovelluksiin
Nyt maailmalla on otettu käyttöön erilaisia houkuttimia sekä yksityisten yritysten että valtioiden viranomaisten toimesta.
Yhdysvalloissa tarjolla on esimerkiksi rokotetun "leima" treffisovelluksiin ja ilmaista näkyvyyttä profiilille.
Tähän kampanjaan osallistuvat esimerkiksi Tinder, Hinge ja Bumble.
Treffisovelluksia tarjoavat alustat kertovat rokotettujen saavan enemmän "matcheja" eli sopivia osumia kumppanin kalastelussa.
Juomaa ja "pössyteltävää"
New Jerseyn osavaltio puolestaan houkuttelee ihmisiä ottamaan "shotin" (pistos, sisältää sanaleikin) lisäksi ilmaisen oluen. Kuvernööri Phil Murphy huomauttaa Twitterissä, että tämän edun saadakseen on oltava 21-vuotias, joka on Yhdysvalloissa alaikäraja alkoholituotteiden kuluttamiseen.