Talgolta uudenlainen kaksikerrosjuna

Talgon kehittelemässä junassa pääsee liikkumaan vaunujen välillä nousematta ainoatakaan porrasaskelmaa. Juna on ensimmäinen tyyppiään maailmassa.

Vuolijoella toimiva Talgo Oy on kehittänyt kaksikerroksisen sähköjunan, jonka molemmissa kerroksissa voidaan esteettömästi siirtyä vaunusta toiseen.

Laiturikorkeudella olevaan alakertaan on helppo astua sisään ja siirtyä tarvittaessa vaikka junan toiseen päähän nousematta ainoatakaan porrasaskelmaa. Yläkerrassa voidaan vastaavasti kulkea tasaista lattiaa junan päästä päähän.

Talgo on päättänyt rakentaa Talgo 22:ksi ristimästään tuotteesta koejunan. Hankkeen tarkoituksena on varmistaa ratkaisujen toimivuus myös vaativissa rataoloissa.

Markkinoilla on jo pitkään ollut ns. matalalattiaisia sähköjunia, joissa matkustaja kuitenkin käytännössä joutuu kulkeman portaita löytääkseen vapaan paikan tai siirtyäkseen vaunusta toiseen.

- Talgon patentoiman ylikulun ansiosta alakertaan voidaan nyt tehdä yhtenäinen matalalattiamatkustamo junan päästä päähän. Samalla yläkertaan saadaan yhtenäinen matkustamotila koko junan pituudelle, kertoo Talgon toimitusjohtaja Tapani Tapaninaho. Matkustamotilat ovat Tapaninahon mukaan poikkeuksellisen avarat ja hyvin valvottavissa, jolloin myös junamatkustajien turvallisuus paranee.

Kahdeksan miljoonan euron hanke

Koejunahankkeen aloittamista on ratkaisevasti edesauttanut Tekesin ja EU-rakennerahaston myöntämä tuki. Kokonaispanostus Talgo 22:n tuotekehitykseen on noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Talgo valmistaa kiskokalustotuotteita ja keskiraskait konepajatuotteita. Yhtiön päämarkkina-alueina ovat Pohjoismaat ja Länsi-Eurooppa. Yhtiön tämänhetkinen henkilöstömäärä on noin 420 ja tilauskanta noin 66 miljoonaa euroa.

Talgo Oy on osa espanjalaista Talgo-konsernia, joka on keskittynyt kiskokaluston valmistukseen ja huoltoon.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat