Taantuma ei näy teekaupassa

Aaro Forsman Oy:n toimitusjohtaja Ari Santamäki.
Julkaistu 14.09.2009 09:50(Päivitetty 18.09.2009 16:52)

Suomalainen tee juhlii tänä vuonna pyöreitä vuosia. Juoman suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Edes taantuma ei ole vaikuttanut sen menekkiin.

Suomalaisella teellä on tänä vuonna monta syytä juhlaan.

Kaksi isoa teetaloa, Forsman-tee ja Nordqvist-tee, viettävät kolmekymmentävuotisjuhlavuottaan. Lisäksi Suomen viralliseksi teekaupungiksi julistautunut Haapajärvi juhlii kymmenvuotista teetaivaltaan.

Suomen Elintarviketuonti Oy Nordqvistin markkinointijohtaja Kristiina Nordqvist iloitsee, että taantuma ei ole vaikuttanut teen menekkiin. Hän uskoo, että jos vyötä pitää kiristää, ensimmäisenä ei nipistetä teen juonnista vastaisuudessakaan.

Aaro Forsman Oy:n toimitusjohtaja Ari Santamäki.Aaro Forsman Oy:n toimitusjohtaja Ari Santamäki.

Aaro Forsman Oy:n toimitusjohtaja Ari Santamäki kehuu, että suomalaisten kiinnostus teetä kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta.

– Teestä on puhuttu viime vuosina merkittävästi enemmän kuin ennen. Suomalaiset kuluttajat eivät kalpene enää ollenkaan eurooppalaisten rinnalla. Täällä tiedetään tuotteesta paljon ja ennen kaikkea ollaan kiinnostuneita siitä.

Santamäki myöntää, että teen markkinoiminen vannoutuneessa kahvimaassa ei ole ollut aina helppoa.

– Vielä kaksikymmentä vuotta sitten teimme paljon töitä teen markkinoimiseksi, mutta vain harva innostui edes kuuntelemaan. Nyt myös perinteiset kahvinjuojat haluavat maistella eri teelaatuja ja ovat vastaanottavaisempia asialle.

Teetä juodaan Suomessa kahviin verrattuna vielä kohtalaisen vähän. Kymmentä kahvikuppia kohden juodaan yksi kuppi teetä.

– Keskikulutus on noin 200 grammaa per suomalainen. Toisaalta luku on lohdullisempi kuin miltä näyttää, koska tee on huomattavasti riittoisampaa kuin kahvi.

Earl Grey on ykkönen

Suomen Elintarviketuonti Oy Nordqvistin markkinointijohtaja Kristiina Nordqvist maistelee eri teelaatuja.Suomen Elintarviketuonti Oy Nordqvistin markkinointijohtaja Kristiina Nordqvist ja Riku Nordqvist maistelevat eri teelaatuja.Nordqvist.

Suomessa suositaan vahvoja teelaatuja ja mustaa teetä. Suomen suosituin maustettu tee on pergamotin makuinen Earl Grey.

Nordqvistin suosituin maustettu teelaatu on Keisarin Morsian ja Forsman-teen Keisarin Malja.

Ari Santamäki tietää, että kvittenilla maustetut teet ovat suosittuja myös naapurimaissa. Toisaalta suomalaisten mieleen on perinteisesti kaikki vaniljalta maistuva. Forsmanin teelaaduista vanilja-arominen punapensastee Rooibos Aavikkokerma on noussut suosiossa jo lähes mustien teelaatujen tasolle.

Santamäen mukaan rooibosta ja vihreää teetä juodaan Suomessa yhä enemmän niiden terveysominaisuuksien vuoksi.

– Esimerkiksi vihreässä teessä on antioksidantteja ja elimistölle vastustuskykyä tuovia ainesosia. Lisäominaisuus, joka on vain vihreässä ja valkoisessa teessä, on niiden relaksoiva aine, teaniini. Vaikka vihreä tee siis virkistää, se myös rauhoittaa.

Suomi on teen vientimaa

Valtaosa Aaro Forsman Oy:n maustamista ja pakkaamista teetuotteista menee myyntiin.Valtaosa Aaro Forsman Oy:n maustamista ja pakkaamista teetuotteista menee myyntiin.

Suomi on paitsi teen tuonti- myös vientimaa. Aaro Forsman Oy tuo raakateensä suoraan tuottajamaista: Intiasta, Kiinasta, Ceylonilta, Japanista, Vietnamista, Etelä-Afrikasta, Chilestä ja Brasiliasta. Valtaosa, 85 prosenttia, Vantaan tehtaalla valmistetuista teepakkauksista menee vientiin: Venäjälle, Ruotsiin, Italiaan, Sveitsiin, Belgiaan ja Baltian maihin.

Nordqvist ei ole panostanut vientiin, mutta vie teetä pieniä määriä Japaniin, Yhdysvaltoihin ja Saksaan. Tulevaisuudessa suuntana voi olla myös Venäjä.

Forsmanin vientihistoria ulottuu parinkymmenen vuoden taakse. 1990-luvun alussa se avasi ensimmäisenä suomalaisyrityksenä oman osaston Tallinnan uudistettuun Kaubamajaan.

Ari Santamäki kuvailee Kaubamajaan lähtöä idänmatkailun aluksi. Pian sen jälkeen yritysjohtaja lähti laukku kainalossa myös Pietariin.

– Forsmanin teet olivat aikanaan hyvin haluttuja Neuvostoliiton lähetystössä Helsingin Tehtaankadulla. Siltä pohjalta oli helpompi lähteä markkinoimaan teetä Venäjälle. Pakkasimme laukkuun hyviä tuotteitamme ja menimme Pietarin isoimpaan tavarataloon. Keitimme sen johtajattarelle teetä ja saimme huonolla venäjällemme asiamme selvitetyksi. Ei kulunut kuin kolme kuukautta, kun tavaratalossa oli iso Forsman-myymälä.

Tee on kevyt kuljetettava

Rooibosta säilytetään Aaro Forsmanin teetalossa säkeissä ennen jalkojalostusta.Rooibosta säilytetään Aaro Forsmanin teetalossa säkeissä ennen jatkojalostusta.

Nykykuluttajaa kiinnostavat yhä enemmän tuotteiden ympäristöystävällisyys ja vastuullinen tuotanto. Ari Santamäki muistuttaa, että tärkeintä on tuntea ne toimijat, joiden kanssa tekee kauppaa.

– Forsman ei ole riippuvainen Euroopassa toimivista välittäjistä, vaan tuomme tuotteet suoraan tuottajamaista. Niin pystymme maksamaan tuottajille hyvän, Reilun kaupan edellyttämän takuuhinnan. Jos ostaisimme tuotteen välittäjäportaan kautta, hinta tulisi meille lopulta suuremmaksi. Toki toiminnan on pitänyt kasvaa riittävän isoksi, että voidaan toimia kontein ja muin järkevin kansainvälisin kuljetuslähetyksin.

Santamäki muistuttaa, että tee on ekologinen tuote keveytensä ja riittävyytensä vuoksi.

– Yksi kontillinen teetä vastaa sataa kontillista valmista juomaa. Tee on siis tiivistetty niin pieneen muotoon, että vaikka sitä toisi maailmalta pitkiäkin matkoja, se on hyvin kestävää kuljetusta.

Juhlaa työn merkeissä

Vaikka kahdessa suuressa teetalossa vietetään parhaillaan juhlavuotta, isoja juhlia ei ole tiedossa.

Forsman juhlistaa kolmekymmentävuotistaivaltaan odottamalla uuden sadon teelähetyksiä Suomeen. Ari Santamäki kertoo, että tehtaalle tulee kymmenen maailman hienointa teelaatua esittelyyn ja myyntiin marraskuun aikana. Tuotteet ovat esillä myös Helsingissä marraskuussa järjestettävillä Terveys- ja kauneus-messuilla.

Nordqvist juhlii pyöreitä vuosia työn merkeissä uusimalla tuotantotekniikkaa, etikettejä ja pakkauksia. Parhaillaan valmistaudutaan joulusesonkiin, joka on teen myyjille vuoden vilkkain aika.

Lue lisää teestä: .