Mainos

Syötkö itsesi muistisairaaksi? ”Ateriat korvataan leivällä ja kasvikset parilla kurkunpalalla”

7:47

Huomenta Suomessa perehdyttiin torstaiaamuna aivoterveelliseen ruokavalioon. Aterioita leivällä korvaavat ja muutenkin yksipuolisesti ruokailevat ikäihmiset ovat paitsi sydän- ja verisuonitautien, myös muistisairauksien vaarassa.

– Olen tavannut työssäni paljon ikääntyneitä, jotka korvaavat lämpimiä aterioita vaalealla leivällä. He vähän napostelevat päivän mittaan, mutteivät oikeastaan syö kunnolla, ja kasvikset kuittaantuvat parilla kurkunpalalla, ravitsemustieteilijä ja filosofian tohtori Satu Jyväkorpi kertoi Huomenta Suomessa.

– Ruokavalion laatu voi olla aika heikko varsinkin ikääntyneillä miehillä, jotka asuvat yksin eivätkä välttämättä edes osaa tehdä ruokaa, jos vaimo on aina tehnyt sen.

Puutteellisella ruokavaliolla voi olla vakavat seuraukset.

– Muistisairauksissa on ihan samat riskit kuin sydän- ja verisuonitaudeissa. Esimerkiksi keski-iässä keskivartalolihavuus, korkea verenpaine, korkea kolesteroli ja aikuisiän diabetes lisäävät kaikki moninkertaisesti muistisairausriskiä.

– Jos syödään paljon prosessoitua ruokaa, jossa ei oikeastaan ole muuta kuin runsaasti energiaa, se vaikuttaa koko kehoon ja aivoihin. On havaittu, että ikääntyneillä muistisairailla on voinut olla tosi puutteellinen ruokavalio monien vuosien ajan. Aivot eivät ole saaneet tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, ja tällainen huono ravitsemustila voi osaltaan nopeuttaa muistisairauden etenemistä.

Terveyttään ja aivojaan voi suojella syömällä runsaasti kasviksia, marjoja, vihanneksia, papuja, täysyjyväviljaa, kalaa ja pähkinöitä. Kahvissa ja tummassa kaakaossakin voi olla suojaavia flavonoideja.

Miten tärkeitä hiilihydraatit ovat aivojen toiminnalle? Katso koko video ylhäältä.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.