Romanttinen Extra Gum -purukumin mainos on saanut huomiota erityisesti Facebookissa, jossa mainosta on jaettu muutaman päivän aikana yli 60 miljoonaa kertaa. Suositun mainoksen takaa löytyy yllättäen suomalaisnimi.
– Tarinan runko ja käsikirjoitus tulivat mainostoimistosta valmiina. Suunnittelimme sitten, kuinka saamme rakennettua mainokseen elämänmakuisen tarinan. Yritän luoda aina suurta yleisöä koskettavan tarinan, johon on helppo samaistua, kertoo ohjaaja Pete Riski.
Muutaman minuutin kestävässä purkkamainoksessa nuorta pariskuntaa seurataan aina ensi tapaamisesta työelämään asti. Rakkaustarina huipentuu herkkään kosintaan, missä purkkapapereillakin on yllättävä osuutensa.
Kun Pete Riski sai mainoksen käsikirjoituksen ensimmäistä kertaa luettavakseen, hän halusi välittömästi toteuttaa sen.
– Ensirakkaudessa on jotain viatonta ja hyvin voimakasta, se on tunne, jonka haluaa kokea yhä uudestaan. Mainoselokuva muistuttaa paljon lyhytelokuvaa. Jos tämän katsoo lounastauolla läpi, niin se vie jo jonnekin syvemmälle siinä mainoksen ajassa.
Suomalaisohjaajan mukaan haastavinta oli luoda kaunis tarina, joka ei kuitenkaan kallistu imelyyden puolelle.
– Suurena vaarana on se, että tarinasta tulee liian siirappinen, joka aiheuttaa katsojassa vastareaktion. Yritettiin välttää tätä tunnetta näyttämällä mainoksen pariskunnan riitatilanne, sillä ei ole olemassa sellaista parisuhdetta, jossa ei olisi ylä- ja alamäkiä. Silloin tarinasta saadaan entistä koskettavampi, ohjaaja kuvailee.
Yksi tärkeä tekijä romanttisen tunnelman luomiselle oli mainoksen näyttelijöiden valinta. Mainoksen castingeissa eli koe-esiintymisissä kävi 300-400 henkilöä, joista kuvausryhmä tapasi noin sata sopivinta henkilöä.

