Suomalaisen koulumenestyksen perusteleminen on tuonut opettajanakin toimineelle Pasi Sahlbergille yhdysvaltalaisen Louisvillen yliopiston palkinnon.
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen Cimon johtaja voitti Grawemeyer Award in Education 2013 -palkinnon kirjastaan, jossa hän avaa syitä koulujärjestelmämme toimivuuteen.
Sahlbergin kirja on saanut joukon Yhdysvaltojen tärkeimpiä koulutusvaikuttajia kiinnostumaan esimerkistämme. Ihmetystä on herättänyt muun muassa se, että Suomessa ala-asteella voi olla nelituntisia päiviä, vain vähän läksyjä ja kokeita vain harvoin.
Sahlbergin mukaan 1970-luvun koulu-uudistus on ollut tärkein tekijä Suomen tiellä akateemiseksi supertähdeksi. Keskeisinä syinä hän mainitsee sen, että kaikilla oppilailla on samat mahdollisuudet ja että ilmapiiri on opetustyötä arvostava.
– Suomi on toiminut lähes kaikessa toisin kuin muu maailma tällä hetkellä tekee yrittäessään parantaa oppimistuloksia, dekaani Diane Kyle sanoo.
(MTV3 - STT)