Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaiset ajavat autonsa ikälopuiksi ja sitten "liian moni" niistä katoaa

Shutterstock
Julkaistu 20.11.2018 18:02

KAUPPALEHTI

Auto päätyy Suomessa romutettavaksi keskimäärin 20,7 vuoden iässä. Se on eurooppalaisittain erittäin korkea ikä.

Suomalaisautojen romutusikä on Länsi-Euroopan huippua.

– Kilpailemme Kreikan kanssa siitä, missä ajetaan vanhimmilla autoilla, Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen toteaa.

Suomen Rengaskierrätys Oy ja Suomen Autokierrätys Oy palkittiin vuoden ympäristöpalkinnolla Helsingin messukeskuksessa järjestettyjen Auto 2018 -messujen yhteydessä pidetyssä Auto- ja liikennegaalassa. Palkinnon jakoivat Auto- ja liikennetoimittajat ry ja Neste.

Viime vuonna Suomessa päätyi romutukseen 72 710 autoa, mutta tänä vuonna menee rikki 90 000 auton raja. Osin kasvu selittyy valtion myöntämällä romutuspalkkiolla, jonka ajatuksena oli uudistaa autokantaa kohti vähäpäästöisempiä malleja.

Alla olevalla videolla Trafin toimialajohtaja kertoo, miten autovero tulisi poistaa.

7:13Trafin toimialajohtaja: Autovero syytä poistaa hallitusti

Pääosan kasvusta selittää digitalisaatio ja tietojärjestelmien integrointi Trafin kanssa. Se on yksinkertaistanut auton matkaa kuluttajalta romuttamolle.

– Nykyisin puretuista varaosista kolmasosa menee vientiin, ja koko auton kierrätysketju toimii jo melko hyvin. Samalla meillä on Suomessa kehittämistä siinä, miten saamme harmaan talouden kitkettyä alalta pois. Vielä liian moni auto katoaa ilman virallista romutustodistusta, Silvennoinen toteaa.

Renkaita kierrätetty pian miljoonan tonnin edestä

Autonrenkaan keskimääräinen käyttöikä Suomessa on kuusi vuotta. Kun auto päätyy romutettavaksi keskimääräisessä runsaan 20 vuoden iässä, siinä vaiheessa alla ovat kuluneet kolmet kesä- ja kolmet talvirenkaat.

– Rengaskierrätys ja autokierrätys ovat suomalaisen kuluttajan kannalta jopa hämmästyttävän hyvin toimivia, käteviä arjen järjestelmiä. Näiden tahojen avulla käyttöikänsä päähän tulleet tuotteet saadaan hyödynnettyä tehokkaasti, Liikennetoimittajien puheenjohtaja Mikko Autio perusteli palkittujen valintaa.

Sekä Suomen Rengaskierrätys että Autokierrätys ovat omien alojensa tuottajayhteisöjä. Ne huolehtivat jäsentensä puolesta siitä, että tuotteet kierrätetään ja hyötykäytetään oikein.

– Ympäristö- ja ilmastoasioiden merkitys yhteiskunnassa vain jatkaa kasvamistaan, minkä vuoksi halusimme tuoda mukaan tällaisen kategorian. Ympäristöasiat koskettavat jokaista auto- ja liikennetoimittajaa ja ovat osa koko ammattikunnan jokapäiväistä työtä yleisölle suunnattujen sisältöjen parissa, Autio totesi.

Suomessa toimivat rengasalan yhtiöt perustivat Suomen Rengaskierrätyksen tuottajayhteisökseen vuonna 1995. Kun ensimmäisenä vuonna renkaita saatiin kulutuksesta talteen noin 15 000 tonnia, oli määrä viime vuonna kohonnut noin 55 000 tonniin.

Yhteensä miljoonan kerätyn tonnin raja rikkoutuu vuoden 2019 aikana.

– Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että kierrätysjärjestelmämme toimisi mahdollisimman hyvin ja kuluttajalle vaivattomasti, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen toteaa.

Tämä on onnistunut ilmeisen hyvin. Viime vuodet renkaiden keräysaste on ollut lähes sata prosenttia.

Lisää aiheesta:

Tuhannet romutuskuntoiset autot ruostuvat luontoon – EU tiukentaa toimiaRomutettujen autojen määrä laski viime vuonna – näin monta ajoneuvoa sai viimeisen käsittelyn"Haamuautojen" kimppuun hyökätään myös Suomessa – kyseessä 150 miljoonan vuosittainen pottiRomutuspalkkio kiihdytti henkilöautojen kierrätyksen ennätyslukemiinAutoja romutettiin vuonna 2018 ennätysmäärä – silti Suomen autokanta vanheneeVanhoja autoja romutettiin viime vuonna ennätysmäärä – auto saa uuden elämän 600 kattilana
AutotKierrätysTalousLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa