Suomalainen ostaa harvoin kirjan verkkokaupasta

Kirjojen verkkokauppa on kasvanut Suomessa kansainvälisten vertailujen valossa hyvin hitaasti. Suomessa verkkokaupan osuus kirjojen kokonaismyynnistä on arviolta 5-8 prosenttia, kun sama luku naapurimaassa Ruotsissa on noin 25.

- Osin tähän vaikuttaa varmasti kehittymättömyys ainakin siltä osin, että Suomessa kirjojen osalta ei markkinointiin ole aktiivisesti panostettu. Toisaalta tähän saattaa vaikuttaa myös se, että Suomessa on erittäin kattava ja hyvä kirjakauppaverkosto, pohtii Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Maailmanvalloituksensa tehnyt verkkokauppa Amazon.com tarjoaa asiakkaille tuotteita aiempien ostosten perusteella. Samantyyppisellä periaatteella toimii myös Suuri Suomalainen kirjakerho.

- Se on meidän toiminnassamme ydinasia, että tutustutaan asiakkaisiin ja suositellaan heille juuri niitä kirjoja, mitkä ovat heidän mieltymystensä ja ostotottumustensa mukaisia, kertoo toimitusjohtaja Sirpa Mikkonen Suuresta Suomalaisesta Kirjakerhosta.

Verkkokauppa on perinteisille kirjakaupoille sekä kilpaileva että niitä täydentävä jakelukanava, joka väistämättä kasvaa myös Suomessa.

- Verkkokaupan etuna on laaja valikoima, helppo saatavuus ja se, että asioinnin voi tehdä silloin kun asiakkaalle itselle parhaiten sopii, toteaa Mikkonen.

Toisaalta vaikka verkkokauppa on aina auki, sen kirjavalikoima laaja, toimitus nopeaa ja hinnat huokeita, se ei uhkaa perinteisten kirjakauppojen olemassaoloa. Monelle kirja on yhä esine, jota halutaan selailla ennen ostamista.

-Kyllä kirja on sellainen asia ja esine, jota halutaan katsoa ja koskettaa, ostetaan se sitten itselle tai lahjaksi. Verkko ei pysty ihmistä korvaamaan tällaisessa, sanoo Jaakkola.

Katso Minna Karilan juttu

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat