Sota-ajan naisia kunnioitetaan uudella tunnuksella – samalla pyritään nostamaan kotirintamalle jääneiden arvostusta: "Nyt viimeistään on aika muistaa heitä"

Veteraaniliitot tiivistävät yhteistyötä 1:31
Video: Veteraaniliitot ilmoittivat aiemmin tänä vuonna tiivistävänsä yhteistyötään.

Sotiemme Veteraanit -tunnuksen ohella on nyt julkaistu uusi tunnus, jolla kunnioitetaan sota-ajan naisten tekemää työtä. Tunnus tulee myyntiin ensi vuoden aikana.

Veteraanijärjestöt haluavat nostaa kotirintamalle jääneiden naisten arvostuksen veteraanien rinnalle.

Tällä viikolla julkaistun Sotiemme Naiset -tunnuksen toivotaan muistuttavan ihmisiä sota-ajan naisten merkityksestä ja siitä, kuinka keräyksen tuotot hyödyttävät rintamalla olleiden veteraanien lisäksi myös muita. 

– Sotiemme Veteraanit -keräyksen tuotto suunnataan veteraanien, heidän puolisoidensa, leskien ja sotaleskien hyväksi, kertoo keräyksen varainhankinnan päällikkö Pia Mikkonen tiedotteessa. 

Tunnus on järjestöjen mukaan hyvä muistutus siitä, kuinka paljon kotirintamallakin uhrattiin Suomen puolesta. 

– Iso osa sotiemme naisista on tehnyt työuran kotona ja he ovat jääneet työeläkkeiden ulkopuolelle. Varsinkin leskeksi jäätyään heidän taloudellinen tilanteensa on vaikea, kertoo keräyksen puheenjohtaja Matti Niemi

Naiset olivat merkittävässä roolissa jälleenrakentamisessa

Veteraanijärjestöt muistuttavat, että sotien jälkeen veteraanien puolisot ovat olleet käytännössä ainoa vertaistuki ja jälkihoito, mitä sodan traumatisoimilla miehillä on ollut tukenaan. 

– Naiset olivat merkittävässä roolissa sodan ja Suomen jälleenrakentamisen aikana. Nyt viimeistään on aika muistaa heitä, varainhankinnan päällikkö Mikkonen toteaa. 

Uusi tunnus onkin suunniteltu kuvastamaan sitä verta, hikeä ja kyyneleitä, mitä Suomen jälleenrakennus on naisilta vaatinut. 

– Tunnuksessa oleva kukka ilmentää naisellisuutta, pisarat niin verta, hikeä kuin kyyneliä – surun kuin kentien ilonkin. Hento ruusukulta värinä on äidillinen ja seesteinen, kun taas metallinen väri symboloi vahvuutta ja sitkeyttä, joita sodassa tarvittiin, Mikkonen kertoo tiedotteessa. 

Tunnuksen ovat suunnitelleet AD Minna Lavola ja copywriter Laura Pennanen ja se tulee myyntiin vuoden 2020 aikana. 

  • Suomessa elää edelleen noin 10 000 sotien veteraania, yli 20 000 veteraanien puolisoa tai leskeä ja noin 70 sotaleskeä
  • Veteraanien keski-ikä on jo yli 94 vuotta
  • Keräyksen tuotolla avustetaan muun muassa lääke- ja apuvälinekuluissa, järjestetään apua kotiin, tarjotaan matka- ja kuljetusapua sekä apua yksinäisille


Lue myös:

    Uusimmat