SM-liigaseurojen ongelma: Voitto tuo, tappio vie – myös katsojia

Jokerien ja HIFK:n paikalliskamppailussa tupa helmikuussa 2010 tupa oli täynnä, kuva:  Vesa Moilanen / Lehtikuva
Jokerien ja HIFK:n paikalliskamppailussa tupa helmikuussa 2010 tupa oli täynnä, kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
Julkaistu 13.09.2010 15:01(Päivitetty 13.09.2010 15:01)

Jääkiekon liigapaikkakuntien katsomot täyttyvät torstain avausotteluihin kesän pitkän odotuksen jälkeen. Into lopahtaa silti monella jo lokakuussa, jos joukkueella ei kuljekaan.

- Viime kausi opetti, kuinka lyhyissä kantimissa asiat on. Joka kausi pitää ansaita paikka uudestaan, voitto on se, mikä markkinoille menee, JYP:n markkinointipäällikkö Kari Tyni kertoo.

JYP sai puolustavana mestarina hallinsa ääriään myöten täyteen viime kauden avausotteluun KalPaa vastaan.

- Hävittiin se peli ja käytiin Lahdessa häviämässä Pelicansille. Toinen kotipeli, Blues vastassa, niin meiltä katosi tuhat ihmistä (4600 hengen) katsomosta, Tyni muistelee.

Tarina sai onnellisen lopun, kun JYP nousi SM-pronssille ja laittoi katsojakeskiarvoennätyksensä uusiksi. Satunnaiset katsojat toi takaisin pelaajien esiintyminen kaukalossa, mutta myös sen ulkopuolella.

- Me tarvitaan sankareita ja kiinnostavia persoonia. On hirmu tärkeää, että pelaajat ovat asenteellisesti mukana joukkueen markkinoinnissa.

- Tämä on elämysjuttua suuremmassa määrin, Tyni jatkaa.

Kuopiossa odotukset KalPasta ovat markkinointipäällikön mukaan jopa huolestuttavan korkealla parin viime kauden menestyksen jälkeen.

- Ollaan kerrottukin, että joukkue on uudistunut, ja pitää olla realistinen, Paula Seppänen tuumaa.

Etuja tunnelman tuojille

Moni katsoja hakee hallista tunnelmaa näyttävien ottelutapahtumien lisäksi. Seurojen oma oheistoiminta voi nostattaa myötähäpeän tunteita, mutta hard core -fanien rumpuryhmä pelastaa paljon. Usea seura onkin panostanut kausikorttien halvempiin luokkiin, jottei kortti sujahda vain satunnaisesti peleissä piipahtavan bisnesmiehen povitaskuun.

- Ringside-paikka on keskitasoa pikkaisen halvempi lippu. Tulee ajatus, ettei kaukalon laidalta näe mitään, mutta se on hyvä paikka. Sieltä aistii kentän dialogin, Bluesin toimitusjohtaja Markus Lindström muistuttaa.

Isoimmissa halleissa paikka kuin paikka on hyvä, ja tilaakin on, joten harva kannattaja pitää kausikorttia välttämättömänä. Porissa Isomäen halliin mahtuu 6472 ihmistä, mutta kausikortteja myydään vain 1500.

- Seisomakatsomo on suuri osa meidän peliä, sinne pääsee, kunhan menee ajoissa, Ässien myyntipäällikkö Sami Hautamäki perustelee.

JYP:kin luottaa seisomakatsomonsa taikaan.

- Jos me ajateltaisiin euroa, me laitettaisiin kaikki istumapaikoiksi. Euroa voi ajatella myös niin, että elämys on iso osa sitä fiilistä, Tyni toteaa.

Turussa vaietaan luvuista

Turussa kausikorttiasiakkaita palvellaan henkilökohtaisella ravintolalla ja vaatesäilytyksellä. Kausikorttimyyntiin ollaan mestari-TPS:ssä hyvin tyytyväisiä, mutta "keskeneräisiä" sekä viime kauden lukuja ei haluta kertoa.

Heikompien kausien lukemat (muutama tuhat yli 11 000 henkeä vetävässä hallissa) lienevät vielä liian tuoreessa muistissa. Hallin täyttämiseen tarvitaankin niin TPS:ssä kuin Jokereissakin (katsojakapasiteetti reilut 13 000) jatkuvaa menestystä.

HIFK:ssa taas pelkät kausikorttilaiset (n. 4000) saavat hallin jo puolilleen.

Laajennuksella viihtyvyyttä

Pelicansin hallin täyttöaste on ollut viime kausina mallillaan. Kesän remontti laajentaa katsomopaikkoja 4910:stä 5520:een, mutta pelkkien lisäpenkkien vuoksi muutoksia ei olla tehty.

- Hallin sisätilat laajenevat 600 neliöllä, viihtyvyys paranee, kun paine muilta käytäviltä tasoittuu. Sillä on heijastusvaikutuksia kausikorttimyyntiin, lahtelaisseuran toimitusjohtaja Ilkka Kaarna uskoo.

Remontti siirtää Pelicansin kotiavauksen lokakuulle.

Jääkiekon SM-liigaseurojen kausikorttimyynnin tavoitteet alkavalle kaudelle, viime kauden myynti sekä runkosarjan katsojakeskiarvo:

Blues: tavoite 2000, myyty 1500, viime kauden myynti noin 2000, katsojakeskiarvo 4372

HIFK: 4000, 3000, hieman alle 4000, 6306

HPK: 1400, 1200, 1400, 3600

Ilves: 3000, hieman alle 3000, noin 3000, 5361

Jokerit: 3500, myyty "viime kauden tahtiin", viime kauden myynti 3450, katsojaka. 8295

JYP: 2300, 2100, 2300, 4086

KalPa: 1800, 1500, 1800, 4457

Kärpät: 3400, 3000, 3400, 5691

Lukko: 1600, 1500, 1430, 4304

Pelicans: 1600-1700, 1200-1300, 1550, 3847.

SaiPa: 1400, myynti "viime vuoden tahdissa", 1310, 3616

Tappara: 2500, 2000, 2450, 5523

TPS: Ei halua antaa "keskeneräisiä lukuja", myynti "huomattavasti edellä suhteessa ajankohtaan", viime kauden katsojakeskiarvo 6057.

Ässät: myynti ja tavoite: "viime kauden tahtiin", viime kausi 1500, katsojaka. 4116.

(MTV3-STT)

Tuoreimmat aiheesta

Jääkiekko