Ranska/Englanti 1999. Käsikirjoitus ja ohjaus: Michel Blanc, Hanif Kureishin alkuperäisidean pohjalta. Tuotanto: Claude Berri. Kuvaus: Barry Ackroyd. Leikkaus: Maryline Monthieux. Pääosissa: Daniel Auteuil, Stuart Townsend, Liza Walker, Noah Taylor, Frances Barber, Claire Skinner, Beatrice Agenin. Kesto: 105 min.
Englannin-intialaisen Hanif Kureishin romaanit ja käsikirjoitukset tarkastelevat useimmiten ulkopuolisuutta; mitä on olla Toinen, muukalainen vieraassa ympäristössä. Kirjoittajan tyypillisiä kiinnostuksenkohteita ovat myös eri tavoin raflaavat aiheet, laitapuolen ilmiöt ja vaihtoehtoiset elämänmuodot. Samaan omakohtaiseen linjaan lukeutuu ranskalaisen Michel Blancin käsikirjoittama ja ohjaama Seuralainen, joka perustuu Kureishin alkuperäisideaan.
Elokuva kertoo keski-ikäisestä pariisilaismiehestä, joka ottaa loparit entisestä perhe-elämästään, muuttaa sykkivään Lontooseen ja päätyy myymään itseään rahasta. Pääosassa nähdään Ranskan arvostetuimpiin eturivinäyttelijöihin kuuluva Daniel Auteuil, joka tekeekin verrattoman hienostuneen roolin itsensä hukanneena kulkijana. Mies on saavuttanut urallaan sellaisen aseman, jossa voi uskottavasti tehdä mitä hyvänsä: tämä ristiriitainen rooli on siitä oiva osoitus.
Romaania kirjoittava karkulainen Pierre (Auteuil) harhailee rahattomana vieraan suurkaupungin syrjäkujilla ja sattuman kautta tutustuu komeaan ja sympaattiseen Tomiin (Stuart Townsend), joka ottaa huonoa englantia sopottavan miehen suojelukseensa. Nopeasti kehittyvän ystävyyden myötä Tom tarjoaa Pierrelle keikkaa ystävättärensä kutsuseuralaisena; viattomasti alkanut palvelu paljastuu pian ammattimaiseksi seksibisnekseksi, johon Pierre huomaa imeytyvänsä yhä syvemmälle. Hän tutustuu toiseen "seuralaiseen", kauniiseen ja mukavaan Kimiin (Liza Walker), ja heidän välilleen syttyy romanssi.
Helpon rahan, uuden tukkavärin ja pukujen myötä ujosta ja kömpelöstä Pierrestä alkaa paljastua uusi mies: asiakkaiden sulokorviin Baudelairea siteeraava playboy, jota tyttöystäväkään ei pian tunnista entisekseen. Ammattilaisseksi häiritsee ikävästi Pierren rakkauselämää ja päinvastoin, kokaiini kutsuu, eikä pysyvistä ihmissuhteista tahdo tulla mitään. Varsin uudenlaisessa valossa isukin näkevät myös kotona odottavat poika ja vaimo, joiden elämä on tämän lähdön myötä suistunut raiteiltaan.
Älykkään elokuvan koukku piileekin sen kyvyssä heittää katsojan odotuksilla kuperkeikkaa; se pakottaa pohtimaan esitettyjä arvoasetelmia yhä uudestaan ja muuttamaan ratkaisevasti käsityksiä sekä samastuttavasta päähenkilöstä että hänet turmioon viettelevästä ympäristöstä. Mikään ei olekaan sitä miltä pinnalta katsoen näyttää. Seuralainen tarkastelee ymmärtävästi myös ihmisten välistä luottamusta ja sitä, mikä ero on ruumiin ja sielun myymisellä.
Terävyyttä lisäävät kokonaisiksi rakennetut, monisäikeiset henkilöhahmot, joista hienot näyttelijät saavat oikeat sävyt esiin. Loistavan Auteuil n lisäksi Stuart Townsend, yksi Englannin nousevia tähtiä, tekee koskettavan roolin Tomina ja Liza Walker Kiminä - nämä kaksi joutuvat kaikkein kipeimmin tarkistamaan, mihin ihmisessä lopulta uskovat.
Pitkälti käsivarakameralla kuvattu ja nopeatahtisesti leikattu Seuralainen on elävää ja ilmeikästä katsottavaa, joka imee väkisin mukaan levottomaan urbaanimaailmaansa. Se on harvinaisen satuttava tutkielma ihmisyyden varjoisammista puolista ja minuuden muuttumisesta kohtalon antaessa sille tilaisuuden.
Teksti: Tuuve Aro