Ferrarin Michael Schumacher ajoi näytöstyyliin formula ykkösten Japanin GP:n voittoon. Schumacher johti kisaa lähdöstä maaliin. McLarenin Kimi Räikkönen sijoittui Suzukan radalla kuudenneksi 39 sekuntia voittajalle hävinneenä.
Kolmen varikkokäynnin taktiikkaa käyttänyt Michael Schumacher ajoi maaliin 14 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta Williamsin Ralf Schumacheria, joka teki isoveljensä tapaan kolme varikkokäyntiä. Ralf saavutti näin kauden ensimmäisen varsinaisen palkintokorokepaikkansa, sillä Kanadassa hänet hylättiin kisan jälkeen toiselta sijalta. Kahden varikkokäynnin taktiikkaan turvautunut BAR:n Jenson Button sijoittui kolmanneksi 19,6 sekuntia voittajasta jääneenä. Voitto oli Michael Schumacherille ennätyksellisesti kauden 13:s ja uran 83:s.
Kotiyleisönsä edessä ajanut BAR:n Takuma Sato oli kilpailun neljäs. Viidenneksi ajoi 11. ruudusta matkaan lähtenyt Renault'n Fernando Alonso. 12. lähtöruudusta startannut Kimi Räikkönen ylsi kuudenneksi. Räikkösen nousua avitti Rubens Barrichellon ja David Coulthard kolarointi. Williamsin Juan Pablo Montoya ajoi Suzukassa seitsemänneksi ja Sauberin Giancarlo Fisichella kahdeksanneksi.
Renault'lla kauden toisen kisansa ajanut ex-maailmanmestari Jacques Villeneuve oli jälleen vaisu. Hän jäi kisassa 10:nneksi yli kierroksen voittajalle hävinneenä.
Räikkönen kiri kuudenneksi
Räikkösen vauhti taifuunin takia sunnuntaiaamulle siirretyssä aika-ajossa oli vaisua. Suomalainen lähti näin ollen kilpailuun vasta 12. ruudusta. Startissa Räikkönen nousi 11:nneksi ohittaen huonon lähdön saaneen Toyotan Olivier Panisin. Kimi putosi sijan, kun Williamsin Juan Pablo Montoya ohitti hänet 7. kierroksella. Räikkönen ehti nousta muiden varikkokäyntien myötä 8. sijalle ennen omaa ensimmäistä varikkokäyntiään, jonka hän teki 14. kierroksen jälkeen. Kimi putosi ensimmäisten varikkovisiittien jälkeen 12:nneksi. Varikkokäyntinsä yhteydessä Räikkönen nousi kuitenkin aiemmin edellään ajaneen Renault-kuski ohitse.
