Silmät kannattaa suojata keväthangilla, muistuttaa Näkövammaisten keskusliitto. Tämän kevään muodikkaimmat aurinkolasit ovat keveät, kapea-aisaiset, metalliset ja värikkäät.
Jotkut saattavat vielä ajatella, että aurinkolasit ovat vain filmitähtiä varten, mutta viimeistään keväthangilla niitä tulee ikävä itse kullekin.
Näkövammaisten keskusliiton vastaava optikko Tuula Kääriäinen muistuttaa, että puhdas lumi heijastaa auringon UV-säteitä jopa 80 prosenttia. Silmien suojaamisen tarve korostuu myös etelän lomilla, vesillä ja hiekkarannoilla.
Lumisokeus pistelee silmissä
Sarveiskalvo, eli iiriksen päällä oleva kirkas ikkuna, voi otollisissa oloissa tulehtua jopa muutamassa tunnissa. Tulehduksen aiheuttama lumisokeus, eli fotokeratiitti, voi kestää puolestaan muutaman päivän.
– Viikonlopun laskettelureissu voi mennä kokonaan loman alussa saadun lumisokeudesta toipumiseen, Kääriäinen varoittelee.
Sarveiskalvolla on paljon hermoja, ja lumisokeat silmät ovat kivuliaat. Niitä voi myös pistellä ja vetistää. Näöntarkkuuskin voi hämärtyä vähäksi aikaa. Näkö ei huonone kuitenkaan niin paljon, että se estäisi esimerkiksi autolla ajon.
Joillekuille paljon auringossa oleville säteily voi aiheuttaa sarveiskalvon rappeumamuutoksia. Tutkimusten mukaan UV-altistus voi nopeuttaa myös harmaakaihin syntyä ja altistaa silmänpohjan ikärappeumalle.
Erityisen paljon suojaa tarvitsevat pienen lapsen silmät. Aurinkolaseja tehdään jo pikkuvauvoille, ja niitä on syytä käyttää varsinkin lumi- ja rantalomilla.
– Lapsen kehittymätön silmä ei ole vielä ikään kuin tottunut tehtäväänsä. Siksi silmän linssi, eli mykiö, päästää kaiken UVA-säteilyn silmään, Kääriäinen kertoo.
Yhdet vai monet?
Tuula Kääriäinen on sitä mieltä, että yhdet aurinkolasit eivät riitä kattamaan kaikkia tarpeita. Parhaan hyödyn laseista saa, kun valitsee ne käyttötarkoituksen mukaan.
– Alpeilla lasketteluun, keväthangilla hiihtelyyn ja vaikkapa pilkillä käymiseen eivät riitä samat lasit kuin esimerkiksi kaupunkikäyttöön. Nykyään niin linssivaihtoehtoja kuin lasimallejakin on onneksi monia, Kääriäinen toteaa.
Paljon autoilevan kannattaa ostaa autoiluun omat lasinsa. Autolaseiksi ei kuitenkaan kannatta hankkia leveäaisaisia laseja: aisa peittää näkökenttää ja voi aiheuttaa pahimmillaan jopa kolareita. Autoilulaseihin ei ole järkevää hankkia myöskään kovin tummia linssejä. Sen sijaan niissä voi käyttää liukuvärjättyjä linssejä, joissa yläosa on tummempi ja alaosa vaaleampi. Autoiluissa myös polaroid-linssi on joissain tilanteissa hyvä. Polaroid poistaa vaakapinnasta, kuten märästä tienpinnasta tai auton konepellistä, tulevan kiusahäikäisyä.
Halvat vai kalliit?
Jos ei ole varaa tai kiinnostusta hankkia useita laseja, Tuula Kääräisen mukaan on parempi käyttää yksiä laseja kuin ei laseja ollenkaan. Aurinkolaseista ei edes tarvitse maksaa maltailta. Hinta näkyy lähinnä kehysten säätömahdollisuuksissa. Edullisissa sitä ei ole.
Halvimmista laseista on hyvä tarkastaa CE-merkintä. Se kertoo, että valmistaja on tutkituttanut lasien laadun ja mittauttanut sen ulkopuolisella taholla. Uv 100 ja uv 400 -merkinnöillä varustetut lasit suodattavat kaiken ultraviolettisäteilyn.
Linssivärilläkin on merkitystä. Harmaat ja vihreät toistavat värejä luonnollisina. Punaiset ja ruskeat parantavat kontrasteja, mutta saattavat vääristää värejä. Polarisoivista linsseistä hyötyvät paitsi autoilijat myös vesillä liikkujat. Sinisiä laseja Kääriäinen ei suosittele peruskäyttöön.
– Ei niistä suoranaista vaaraa ole, mutta ne voivat jopa lisätä häikäisyä.
Monitehot myös aurinkolaseihin
Noin puolet suomalaisista käyttää aurinkolaseja säännöllisesti. Kymmenisen prosenttia aurinkolaseista on varustettu omilla vahvuuksilla.
Jos on ikänäköä, myös aurinkolasit kannattaa Optisen alan tiedotuskeskuksen toimitusjohtaja Taru Korjan mielestä hankkia monitehoisina.
– Jos käyttää moniteholaseja muissa elämäntilanteissa, myös aurinkolasien pitää olla sellaiset. Ikänäköinen ihminen turhautuu, kun hän vaihtaa aurinkolasit päähänsä ja kännykkä soi, eikä siitä ei näe edes kuka soittaa saati lukea vaikkapa tekstareita. Aurinkolasien käyttäjä on silloin lähes pulassa.
Valon mukaan tummuvien silmälasien – joita voi käyttää siis myös aurinkolaseina – etuja ei ole Korjan mukaan Suomessa vielä ymmärretty.
– He, jotka ovat tottuneet niiden käyttöön, osaavat tietenkin käyttää niitä. Muuten parantamisen varaa olisi kovasti. Tummuvissa laseissa on toisaalta se ongelma, että ne eivät tummu riittävästi autoilua ajatellen.
Suuri linssi suojaa silmää ja ihoa
Uusi aurinkolasimuoti suosii keveitä ja suuria linjoja. Optisen alan tiedotuskeskuksen tiedottajan Sanna Revon mukaan kaikkein trendikkäät aurinkolasit ovat kapea-aisaiset, värikkäät ja metalliset. Koristeita niissä on hyvin vähän, jos ollenkaan. Logojakaan ei tänä keväänä juuri nähdä.
– Massiivisuus on muuttunut keveäksi ilmeeksi. Muoviaurinkolaseissakin aisat ovat kapeat ja koristelu minimaalista. Muodoissa suositaan neliötä. Vaikutteita on 50-, 60- ja 70-luvuilta.
Silmien ja ihon terveyden kannalta suurilinssinen muoti on hyvä, koska se suojaa silmää ja sitä ympäröivä ohutta ihoa tehokkaammin kuin pienempi malli.
– Kerrankin muoti on käytännöllistä, iloitsee Repo.
Jos ei halua ostaa aurinkolaseja erikseen, tavallisten silmälasien päälle voi hankkia niin sanotut klipsit. Ne ovat kätevät, mutta eivät järin muodikkaat.
– Niillä ei ole mitään tekemistä muodin kanssa. Yksi uusi tuote, johon olen törmännyt, on sellainen, jossa saa omien lasien ja sankojen päälle kokonaiset aurinkolasit. Se on isokokoinen laskettelumaskin tyylinen ratkaisu, joka on tyylikkään näköinenkin.
Filmitähdet näyttävät mallia
Elokuvatähdet ja tv-maailman julkkikset näyttävät mallia maailman muodissa. He ovat myös aurinkolasimuodin suunnannäyttäjiä. Muutoin muodin linjat määritellään isoissa vaatetaloissa. Lähes kaikilla suurilla vaatemerkeillä on oma kehys- ja aurinkolasimallisto.
– Jos muoti kiinnostaa, kannattaa seurata, mitä maailman julkimot pitävät nenällään. Stailaajat osaavat yleensä valita asiakkailleen juuri ne trendikkäimmät kehykset ja lasit, Repo vihjaa.
Suomalaiset tunnistaa maailmalla silmälaseistaan. Aurinkolasimuoti on kansainvälisempää.
– Ainakin nuorempi sukupolvi tuntee muodin hyvin. Olen kiinnittänyt huomiota muun muassa nuorten vaateliikkeiden myyjien kehysmuotiin. Tosi monilla heistä on kasvoillaan muodikkaat kekkosneliöt. Se on aika huomiota kiinnittävä kehys, eli on hienoa, että he ovat ottaneet sen omakseen.