Samppanjan voittokulku jatkuu jo viidettä vuotta

Samppanjan myynti kiihtyy vuosi vuodelta. Alkuvuoden aikana kasvua on tullut jo huikeat 17 %. Suomalaiset hemmottelivat itseään lähes 200 000 litralla samppanjaa.

– Samppanjasta haetaan elämyksiä ja, sillä on lupa palkita itsensä, kun on onnistuttu töissä. Ennen kuohuva korkattiin, kun täytettiin 50 vuotta, toteaa myyntikanavanjohtaja Mika Lindholm Altiasta.

Kyse on globaalista ilmiöstä, jossa suomalaiset ovat mukana. Alkossa on tarjolla jo noin 250 erilaista yli 17 euroa maksavaa kuohuvaa.

Kuohuviineistä suosituin on Fresita

Suosituin kuohuva on jo toista vuotta mansikkainen Fresita. Kuohuviinien kasvu on maltilliset 2,5 prosenttia, mutta niitä on myyty jo 2,5 miljoonaa litraa tänä vuonna. Tavallisista kuohuvista kansan makuun on espanjalainen cava, joka on tehdään samalla menetelmällä kuin aito samppanja. Alle 10 euroa on cavan sopiva hinta useimpien kukkarolle.

Tähtien suosio lisää myyntiä - hinnat nousussa

Madonnan tai esimerkiksi raptähtien videoilla vilahtelevat samppanjapullot vaikuttavat suoraan myyntiin.

– Valitettavasti kysynnän kasvu on nostanut hintoja. Oma suosikkini on Louis Roederer, jossa mielestäni on hinta–laatusuhde kohdallaan, että sitä voi ostaa muutamia pulloja vuodessa juhlahetkiin, toteaa Lindholm.

Louis Roederer on ainut samppanjapullo, jonka pohja on tasainen. Tarinan mukaan Venäjän Tsaari pelkäsi, että pullon kuperaan pohjaan voi piilottaa pommin, siksi pohjasta tehtiin tasainen.

Hedelmäisen hapokasta vai paahtoleipämäisen aromikasta ?

Kaikkea voi saada, sillä Suomessa Alko on velvollinen tilaamaan tuotteen, jos sitä ei valikoimista löydy. Erikoistilauksista veloitetaan 40 euroa. Netistä voi tarkistaa, mitä oman kaupungin valikoimista löytyy.

– Kannattaa kokeilla erilaisia, sillä eroja löytyy. Samppanjat eroavat voimakkuudelta, hienostuneisuudelta ja rakenteelta. Joka talolla on oma tyylisuunta. Maku voi olla hedelmäisen hapokas tai paahtoleipämäisen aromikas, maalailee myyntikanavajohtaja Mika Lindholm Altiasta.

Laajemmin tässä on kyse alkoholikulttuurin muutoksesta, kun väkevien myynti on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta miinuksella ja samppanjan rakettimaisessa nosteessa.

Lue myös:

    Uusimmat