Salibandy on pyrkinyt määrätietoisesti nostamaan imagoaan aina 1990-luvun lopulta saakka, tarkoituksenaan hilata marginaalilaji entistä uskottavammaksi urheilulajiksi. Viime vuoden alussa Suomen pääsarja Salibandyliiga nosti markkinointipäällikökseen vielä silloin helsinkiläisseura SSV:tä edustaneen ja maajoukkueringin vakiokalustoon kuuluneen Jari-Pekka Lehtosen.
Viidesti salibandyn Suomen mestaruuden voittaneen ja viime kesän salibandyn MM-kisoihin menestyksekkään pelaajauransa lopettaneen 28-vuotiaan Lehtosen päämääränä on ollut kehittää nuoren lajin markkinointia räväkämpään suuntaan.
- Kyllä laji on kehittynyt siihen suuntaan, mihin meillä on koko ajan ollut tarkoituskin. Lajin medianäkyvyys on kasvanut, katsojakeskiarvot kasvaneet ja lisenssipelaajien määrä noussut jo liki 40 000:een, Lehtonen myhäilee tyytyväisenä.
Viime kaudella Salibandyliigan katsojakeskiarvo oli vajaa 500 katsojaa ottelua kohden. Lauantaina alkavalle kaudelle liigan katsojatavoite on noin 600 katsojan luokkaa.
Katsojakeskiarvon suhteen on asetettu pitkän ajan tähtäin, jonka päämäärä siintää vuodessa 2010. Samana vuonna Suomessa järjestetään myös salibandyn MM-kilpailut.
- Neljän vuoden päästä meillä olisi tarkoituksena olla reilut 1000 katsojaa ottelua kohden. Visiomme mukaan vuonna 2010 Suomessa pelataan maailman parasta salibandyliigaa. Kolmas iso tavoite on, että laji olisi Suomessa sisäpalloilulajien ykkönen, Lehtonen listaa.
Lehtosen mukaan salibandy olisi jo tässä vaiheessa ajanut ohi lentopallosta, mutta koripallo puksuttaa vielä horisontissa.
(MTV3-STT)
Lue myös:
Lehtonen: Salibandyn täysammattilaisuuteen pitkä matka