Saksassa E10-sota - BMW-johtaja tyrmää etanolibensiinin

E10-bensiini on herättänyt Suomessa suuria tunteita ja vilkasta keskustelua, mutta Euroopan mittakaavassa Suomen reaktiot ovat olleet varsin mietoja. Esimerkiksi Saksassa tuntuu olevan käynnissä täysi sota.

Eilen lusikkansa soppaan työnsi BMW:n mekaniikkakehityksen johtaja Thomas Brüner, joka tyrmäsi E10-bensiinin Welt am Sonntag -lehden haastattelussa.

Jo aikaisemmin on ollut tiedossa, että Saksassa on 3-4 miljoonaa autoa, joihin ei voi tankata E10-bensiiniä. Nyt Brüner totesi, että haittoja on luvassa lopuillekin autoille.

Brünerin mukaan E10 johtaa moottoriöljyn ohenemiseen, mikä taas tietää aiempaa tiheämpää tahtia öljynvaihtoihin.

- Vesi kondensoituu palokaasuista ja päätyy öljyyn, joka ohenee ja vanhenee nopeammin, Brüner selittää Welt am Sonntagissa.

BMW on ryhtynyt tutkimaan väitteitä yhdessä toisen saksalaisen autonvalmistajan Daimlerin kanssa.

Myös saksalaiset ympäristöjärjestöt ovat arvostelleet E10:ä. Niiden mukaan ympäristösyistä käyttöön otetun etanolibensiinin ympäristöhyöty jopa painuu pakkaselle.

Tänään aiheesta jatkoi Saksan vihreät. Puolueen puheenjohtajan Cem Özdemirin mukaan hallituksen E10-linja oli ajanut täysin karille.

- Ehkä jonkun pitäisi herättää ympäristöministeri talviunilta ja kertoa, että talvi on ohi, Özdemir arvosteli ympäristöministeri Norbert Röttgeniä.

Niin tai näin, tosiasia kuitenkin on, että E10 ei käy kaupaksi Saksassa. Bensiininmyyjien järjestön MWV:n mukaan seitsemän autoilijaa kymmenestä ei halua tankata E10-bensiiniä vaan maksaa mieluummin enemmän tavallisesta bensiinistä.

Suurin etanolibensiinin valmistaja BP ilmoitti viime viikolla, että se on keskeyttänyt E10-bensiinin tuotannon jalostamoillaan Gelsenkirchenissä ja Lingenissä heikon kysynnän vuoksi.

Saksan hallitus on kutsunut huomenna autoteollisuuden, polttoaineyhtiöiden, maataloustuottajien ja kuluttajien edustajia hätäkokoukseen E10:n myynnin vauhdittamiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat