Saitko juuri ajokortin? Näin valmistaudut tulevaan talveen!

Autokouluissa ei juurikaan käydä läpi auton talvihuoltoon liittyviä asioita. Moni ensimmäistä talveaan autoileva saattaakin olla hiukan epätietoinen, mitä kaikkea autolle pitäisi talven tullen tehdä. Nykyautot ovat tosin jo niin monimutkaisia, ettei niitä voi itse juurikaan huoltaa. Kuitenkin vielä muutamat asiat ovat sellaisia, jotka autoilija voi itsekin tehdä.

Talvella autoa sekä autoilijoiden hermoja kuluttavat eniten tiesuola, pakkanen sekä lumikinokset. Kun talvirenkaiden kunto on tarkastettu ja turvalliset renkaat asennettu, on syytä tarkastaa pari muutakin asiaa. Mikäli itse haluaa päästä mahdollisimman helpolla, voi auton viedä huoltoliikkeeseen, jossa tehdään talvihuolto. Moottorin akun kunto, apulaitteiden hihnojen kireys ja nesteiden pakkaskestävyys ovat asioita, jotka vaativat ammattilaisen toimia.

– Itse voi tarkistaa pyyhkijäsulkien kunnon ja lohkolämmittimen toiminnan sekä lisätä pissapoikaan pakkasnestettä. Myös sisämattojen kuivuus on hyvä tarkistaa, sillä kosteat matot höyrystyttävät ikkunoita sisäpuolelta. Auton ovia voi myös tiivistää silikonilla sekä laittaa lukkoihin lukkosulaa, jotta ovet eivät jäädy, Vianorin myyntipäällikkö Jukka Pahkamäki neuvoo.

Käytä lämmitintä plussakelilläkin

Ilmojen viilentyessä on lohkolämmittimen käyttö aina paikallaan. Kun lämpömittari näyttää viittä plusastetta, suositellaan autoa lämmitettävän parikymmentä minuuttia ennen sen käynnistämistä. Mikäli auton starttaa aina kylmänä, lisääntyy bensankulutus talven aikana jopa 80 litraa. Eikä kylmäkäynnistyksestä kärsi pelkkä lompakko, vaan myös auton moottori.

– Kovin moni ei ymmärrä kylmän aiheuttamaa rasitusta moottorille. Kylmäkäynnistys kuluttaa jo yhdellä kertaa moottoria yhtä paljon kuin se kuluisi 600 kilometrin ajomatkalla. Kun laskee kylmäkäynnistyksien määrän koko talven aikana, on rasitus moottorille todella suuri.

Moottorin lämpötilan pitäisi siis olla sama kesät talvet. Lämpötilaa voi seurata kojelaudan mittarista.

– Mikäli mittarin lukema ei nouse, on termostaatissa vikaa, ja se pitää vaihdattaa. Vuosihuolloissa termostaatteja vaihdetaan tietyin väliajoin, Pahkamäki toteaa.

Pese autoa riittävästi

Ennen kunnon talven saapumista auto kannattaa varustaa kestävällä lumiharjalla sekä jääskrapalla.

– Jos käyttää yön aikana pressua koko auton tai vaikka vain tuulilasin peittona, säästää aamuisin aika paljon aikaa, kun ei tarvitse raapata ikkunoita tai pyyhkiä lumia pois.

Talvella myös auton puhtaus on tärkeä asia. Syy ei ole pelkästään esteettinen, sillä tiesuola aiheuttaa vaurioita maalipinnalle. Nykyisin teille levitettävä liuossuola kuluttaa autoa enemmän kuin aiemmin käytetty kiinteä suola.

– Suola kulkee auton kaikkiin osiin, ja maalipinta kärsii, jos se pääsee syövyttämään autoa koko talven. Eli autoa kannattaa ehdottomasti pestä riittävän usein. Ei siis ole mikään ihme, että autopesujen jonot kasvavat, kun sääennuste lupailee pakkasta.

Jos talvipakkasilla jää autolla mäkeen kiinni eikä pääse eteenpäin, löytyy Pahkamäeltä siihenkin näppärä vinkki.

– Suola tekee autonrenkaista liukkaat. Mikäli takakontista löytyy tuulilasinpesunestettä, kannattaa vetorenkaat pyyhkiä sillä. Siten renkaisiin saa jälleen hyvän pidon ja pääsee mäen ylös.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat