Saako autoa ajaa alasti? Kuljettajan vaatevalinnat voivat vaarantaa liikenneturvallisuuden

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Millaiset kuljettajien tekemät vaatevalinnat voivat vaarantaa liikenneturvallisuutta?

Vastaus: Ei ole yhdentekevää, millaisen vaatetuksen kuljettaja valitsee. Pääsääntönä voidaan todeta, että ajovaatteiden tulisi olla mukavat, eivätkä ne saisi haitata hallintalaitteiden käyttöä tai havainnointia autosta ulos.

Tässä muutamia esimerkkejä huonoista ajovaatteista:

Huppari

Mikäli autoa päätyy ajamaan huppari tai hupullinen takki päällä, ei huppua pidä käyttää. Kuljettajan kääntäessä päätään, pysyy huppu paikoillaan eli pää kääntyy vain hupun sisällä. Tämä tekee havainnoinnista sivuille ja takaviistoon hankalaa. Sivuille näkeminen on tärkeää erityisesti risteyksissä ja takaviistoon taas pitää havainnoida auton rinnalle jäävän katveen varmistamiseksi ennen kaistanvaihtoa tai kääntymistä.

Toppatakki

Paksu toppa- tai muu takki saa usein aikaan sen, ettei turvavyötä pystytä kiristämään tiukasti omaa kehoa vasten. Paksujen vaatteiden käyttöä ajettaessa tai autossa matkustettaessa tulisikin välttää eli takki on syytä heittää joko takapenkille tai tavaratilaan ennen ajoon lähtöä.

Arjen realismia kuitenkin on, että auto saattaa olla varsin kylmä eikä takista tee mieli luopua. Tällöin takki on syytä kuitenkin avata ja ujuttaa turvavyö kulkemaan ikään kuin takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta.

Liian löysät tai kireät vaatteet

Yleisesti voidaan todeta, että liian löysiä tai kireitä vaatteita tulisi välttää ajettaessa. Löysät vaatteet saattavat takertua hallintalaitteisiin, kuten ohjauspyörän vierellä oleviin viiksikytkimiin, vaihdekeppiin, polkimiin tai seisontajarrun kahvaan.

Vastaavasti kireät vaatteet saattavat rajoittaa kuljettajan raajojen liikeratoja – erityisesti nopeaa toimintaa edellyttävissä tilanteissa.

Ajokengät

Ajokenkien osalta suosittelen välttämään paksupohjaisia, liian leveitä, raskaita ja korkeakorkoisia kenkiä.

Kengän on oltava juuri omaan jalkaan sopiva – ei siis liian iso eikä pieni. Lisäksi sen jalassa pysyminen on saatava varmistettua – myös takaosasta.

Ajokengistä kirjoittelin enemmänkin reilu vuosi sitten eli kannattaa käydä vilkaisemassa, jos aihe kiinnostaa:

Saako autolla ajaa ilman paitaa tai kokonaan ilman vaatteita?

Rikoslaista löytyy sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen. Jotta tästä olisi kyse, pitää toiminnan herättää pahennusta. Pahennuksen herättäminen onkin sitten varsin suhteellinen käsite. Hiekkarannalla yläosattomissa oleilu ei herätä samalla tavalla pahennusta kuin liikennevaloissa.

Pahennuksen herättäminen ei myöskään täyty, jos kukaan ei näe. Mutta se, mitä kukakin näkee, riippuu taas paljon esimerkiksi käytettävästä autosta: ylhäällä kuorma-auton ohjaamossa istuvan kuljettajan alastomuutta on huomattavasta vaikeampi havaita kuin esimerkiksi avoautossa olevan.

Myös sukupuoli vaikuttaa asiaan. Autossa istuvan naisen alastomuus näkyy huomattavasti selkeämmin kuin miehen. Tosin on tärkeää muistaa, että jokainen meistä voi tahtomattaan joutua onnettomuuteen milloin tai missä tahansa. Varsinkin vakavammissa onnettomuuksissa pelastushenkilöstö saattaa joutua antamaan ensiapua, jolloin alastomuus tulee väistämättä varsin kiusallisesti esille.

Autoon voi tulla myös tekninen vika, joka pakottaa nousemaan autosta ulos.

Kysyin komisario Ilkka Kantolalta, miten poliisi puuttuu asiaan, tavatessaan alastoman tai yläosattoman autoilijan. Kantolan mukaan ensisijaisesti kehotetaan lisäämään vaatetusta. Jos autoilijasta on tullut ilmoituksia ja hänen on koettu aiheuttaneen pahennusta, raapaistaan pikku sakko.

Näin yhteenvetona voin siis vielä todeta, että pääsääntöisesti bikineissä tai uimahousuissa saa vielä ajaa. Sen vähempää vaatetusta ei tule käyttää.

***

Viikon kysymys: Maantiellä ajaminenko helpompaa kuin taajama-ajo? 1:24

Lue myös:

    Uusimmat