S-ketju kokeilee ruokakauppaa netissä

S-ryhmä avaa ensimmäisenä isoista kauppaketjuista päivittäistavarakaupan netissä. Kesällä käynnistetty kokeilu laajenee ensi viikolla koko pääkaupunkiseudulle.

Käytännössä S-ryhmä lähtee liikkeelle varsin varovaisesti. Raskaimmat rakenteet kuten tilausten vastaanotto, jakelu ja laskutus on ulkoistettu ravintolaruuan nettikauppaan erikoistuneelle Gastronautille.

Ostokset kerätään Alepa-ketjun myymälöissä.

Lue lisää aiheesta Sisäpiiri-blogista

Leea Ollikainen: Nettihiekkaa tiimalasiin

- Keräily on pienessä kaupassa huomattavasti nopeampaa kuin jossakin isossa marketissa tai hypermarketissa, sanoo Alepan aluejohtaja Merja Saari.

Automaattista, pelkästään nettiruokakauppaan erikoistunutta yksikköä ei ainakaan toistaiseksi edes harkita.

- Varmaankin joskus tulevaisuudessa, kun nettikaupassa on riittävästi volyymia, se siirtyy johonkin logistiikkayhtiöön. Nyt on kustannusten kannalta järkevintä kerätä tuotteet kaupasta.

Kymmenen vuoden päästä arviolta viisi prosenttia ruuasta myydään verkkokaupoissa. Aluksi riittää, että näkyy netissä.

- Tämä on tulevaisuuden kaupankäyntiä. Nyt katsomme, mitä ihmiset haluavat tästä ja kannattavuutta lasketaan sitten myöhemmin.

Kiireisiä asiakkaita ja kissanhiekkaa

Kesän kokemusten perusteella nettiruokakaupan asiakkaat eivät juuri eroa perusmyymälän asiakaskunnasta. Ruokaa ja muita päivittäistavaroita toimitetaan lapsiperheille, kiireisille ihmisille ja vanhuksille.

- Itse olin odottanut, että siellä olisi enemmän ollut tätä nuoremman ikäpolven väkeä. Mutta vanhin asiakas kertoi olevansa 87-vuotias. Hänelle toimitettiin iso läjä kissanhiekkaa, toteaa Gastronautin Helsingin aluepäällikkö Marko Massinen.

(MTV3)

Katso Leea Ollikaisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat