Ranskan Sebastien Loebin Kyproksen MM-rallin hurjan vireen taustalla on taitojen lisäksi onnistunut rengastaktiikka.
Rengassääntöjen takia kuljettajat ovat joutuneet perjantaina ajamaan asfalttireiteillä sorateille suunnitelluilla renkailla. Muista kuljettajista poiketen Loeb otti aamulla käyttöönsä samat renkaat, jotka olivat hänellä käytössä jo torstaina testierikoiskokeella.
- Käytetyt renkaat tuntuivat toimivan paremmin kuin uudet, Loeb perusteli valintaansa.
Taktiikka onnistui, sillä Loeb nakutti kaikilla aamun kolmella erikoiskokeella pohja-ajat. Kolmen erikoiskokeen jälkeen ranskalaismestarilla on 22,5 sekunnin etumatka Citroen-tallikaveriinsa Daniel Sordoon ja peräti 42 sekunnin ero kolmantena olevaan Mikko Hirvoseen.
- Näin Sebastienin renkaat, ja ne olivat kuluneet ihan slikseiksi - mutta näemmä ne silti toimivat, Hirvonen ihmetteli huoltotauolla.
Kansainvälinen autoliitto FIA on tästä kaudesta lähtien sallinut sora- ja asfalttialustojen yhdistämisen samassa kilpailussa. Kyproksen osakilpailu on tällä haavaa ainoa kilpailu, jossa ajetaan sekapinnoitteella.
Perjantain iltapäivän kolmen erikoiskoeen lenkki ajetaan samoja reittejä pitkin kuin aamulla. Loebin ei uskota pystyvän repimään yhtä isoa eroa muihin, sillä teiden pinnalle on noussut soraa ensimmäisen ajokerran jäljiltä.
Lue myös:
EK3: Hirvosella jo hurjasti kirittävää
(MTV3)