Rauramo: Mediassa sija myös pienillä

Vaikka Suomen mediamaailma jatkaa keskittymistä ja yhdistymistä, on siinä erittäin suuri sijansa myös pienillä yrityksillä. Näin vakuutti Sanoma Oy:n toimitusjohtaja, vuorineuvos Jaakko Rauramo Helsingissä maanantaina. Hän puhui mediamaailman murroksesta Suomen Markkinointiliiton Ideapäivän tilaisuudessa.

Suuret yritykset ovat huonoja kehittämään pieniä hankkeita, totesi vuorineuvos Rauramo. Sen vuoksi pienille on aina tarve ja sijansa. Jos ne kehittyvät keskisuuriksi ja suuriksi, niin suuret yritykset varmaan ostavat ne, hän kuitenkin huomautti.
Mediamaailman muutokseen on vaikuttamassa monia tekijöitä. Suomalaisten ikääntyminen on median kannalta sekä hyvä että huono asia. Ikäihmisillä on kuluttamisperinteet ja niin kauan kuin eläkejärjestelmä toimii, myös varaa sekä tietysti aikaa kuluttaa. Pohjoismaissa luetaan paljon sanomalehtiä erityisesti siitä syystä, että täällä on ollut hyvin tasainen tulonjako. Kun se muuttuu, saattaa syntyä enemmän englantilaista sanomalehti- ja mediamaisemaa muistuttava tilanne poliittisine lehtineen ja populaarilehtineen. Kotitaloudet käyttävät meillä keskimäärin 5000 markkaa vuodessa mediaan, totesi Rauramo.

Hän kiinnitti huomiota muuttoliikkeen voimakkaaseen keskittymiseen pääkaupunkiseudulle. Kuluvan vuosikymmenen alussa alueella oli noin 830000 asukasta ja vuosikymmenen lopussa määrä on kasvanut lähes 100000:lla.
Interaktiivisuuden merkitys on mainonnassa vielä kovin pieni, mutta se kasvaa. Myös kanta-asiakasmarkkinoinnin tulo on Rauramon mukaan kuuma aihe.
Koko tv-toiminta tulee suhteellisen lyhyenä aikavälina muuttumaan erittäin paljon, sanoi vuorineuvos Rauramo. Vuonna 2005 saattaa Suomessa olla jo 8 digitaalikanavaa.

Internetin käyttäjiä on tällä haavaa Suomessa noin 600000 ja Ruotsissa 1,1 miljoonaa. Median kannalta ei internetin merkitys ole tällä havaa kovin suuri.
Kun todellinen mediavallankumous tapahtuu, tarvitaan suurta yrityskokoa, jotta pystyy tekemään suuret investoinnit. Rauramo arvioi, että 20 vuoden kuluessa on niin paljon uusia tv-kanavia, että syntyy todellinen mediavallankumous.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat