Ratapölkkyjä aletaan hävittää valvotusti

Käytöstä poistettuja puisia ratapölkkyjä aletaan hyödyntää energiantuotannossa. Pölkkyjä ei enää esimerkiksi myydä yksityisille,vaan ne poltetaan muutamassa tarkoin valitussa paikassa. Tavoitteena on estää ratapölkkyjen kyllästysaineen aiheuttamat haitat ympäristölle.

Huolimatta viime vuosien kiivaasta tahdista ratatöissä yli kaksi kolmannesta rataverkosta lepää vielä vanhoilla kunnon puupölkyillä. Yksi pölli painaa noin seitsemänkymmenen kiloa. Vuosittain niitä vaihdetaan uusiin jopa 600 000, ja Jokaisessa pölkyssä on kilo-pari kyllästysaineena käytettyä kreosoottia.

Aiemmin käytöstä poistettuja pölkkyjä on mm. myyty yksityisille niin laiturinaineiksi kuin kasvimaiden rajaamiseenkin. Nyt pölkkyjen luomaan ympäristöhaittaan on herätty ja Ratahallintokeskus on kehittänyt niille kierrätysjärjestelmän. Pölkkyjen polttamista valvotussa prosessissa on jo testailtu Raumalla UPM-Kymmenen voimalaitoksella.

Tarkoitus on löytää Rauman lisäksi vielä pari-kolme muuta polttopaikkaa eri puolilta Suomea. Eräs syy järjestelmän luomiseen oli ratatöiden vilkas tahti. Kyse on ison ympäristöriskin poistamisesta, sillä aiemmin ratapölkkyjä on päätynyt mitä erilaisimpiin paikkoihin. Yksin Ratahallintokeskuksella on jo varastoissaan yli puoli miljoonaa aiemmin radoilta poistettua puupölkkyä. Rataverkossa kiskojen tukena pölkkyjä on vielä satoja tuhansia tonneja.

Lue myös:

    Uusimmat