Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Otkesilta uutta tietoa Raaseporin ja Ivalon varusmiesonnettomuuksista

Handout
Julkaistu 22.05.2024 10:08

MTV UUTISET – STT

Onnettomuustutkintakeskuksen raportit Puolustusvoimissa viime vuonna tapahtuneista kahdesta turmasta valmistuivat.

Uudenmaan prikaatin Dragsvikin varuskunnassa Raaseporissa yhdeksän varusmiestä joutui veden varaan 10. lokakuuta 2023, kun heidät käskettiin poistumaan veneestä. Heistä yksi, tuolloin 19-vuotias varusnainen, oli veden alla noin kymmenen minuuttia, ja häntä jouduttiin elvyttämään ennen kuljettamista sairaalaan.

Inarin Ivalossa puolestaan kaksi laskuvarjojääkäriä loukkaantui 7. maaliskuuta 2023, kun he tekivät laskuvarjolla hyppyharjoitusta helikopterista. Utin jääkärirykmentin varusmiehet loukkasivat kumpikin hypyn aikana olkavartensa, ja toinen joutui lykkäämään loppuosaa varusmiespalveluksestaan.

Kummassakin turmassa oli puutteita harjoituksen suunnittelussa, Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) summaa tiedotteessaan. Moitteita se antaa myös tiimityön puutteista sekä siitä, että päätökset saattavat jäädä liikaa oman harkinnan varaan.

Otkesin selvityksessä tuli nyt esiin myös uusia asioita: kyseinen varusnainen oli ollut ennen turmaa onnettomuusrastin alkaessa niin uupunut, että muut ryhmän jäsenet olivat lähes joutuneet nostamaan hänet veneeseen.

Varusmiesten harjoitusten suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan lisää resursseja, toteaa Onnettomuustutkintakeskus. Kannanotto perustuu nyt valmistuneisiin tutkintoihin, joissa Otkes selvitti varusmiehille viime vuonna Raaseporin Dragsvikissa ja Inarin Ivalossa tapahtuneita onnettomuuksia.

Lue myös: Suora lähetys: Yhdeksän varumiestä oli hukkua Dragsvikin varuskunnassa – Otkes kertoo tutkinnasta

Aselajien rajapinnassa on pulmia

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Kurt Kokko sanoo, että näissä kahdessa onnettomuudessa tuli ilmi pulmia aselajien yhteistyön rajapinnassa.

– Mainitsemme usein tutkinnan päättymisen jälkeen niin sanotun reikäjuustomallin. Harjoituksien laatimisen ja toteutuksen eri vaiheissa oli puutteita: (Dragsvikin) marssi toteutettiin vanhojen harjoitusten pohjalta, tarkistamatta, soveltuivatko esimerkiksi vanhat harjoituskäskyt uuteen harjoitukseen. Veneillä siirtymistä ja rantautumista ei suunniteltu turvalliseksi. Käytännössä rantautumisen turvallisuuden hallinta jää Puolustusvoimissa maalla ja merellä sovellettavien määräysten väliin (kahden aselajin välimaastoon), Kokko arvioi tiedotteessa.

Ivalon turma puolestaan tapahtui ilma- ja maavoimien yhteisharjoituksessa. Siinä esiin tulivat lentokoneen ja helikopterin käyttökelpoisuuden erot.

–  (Maavoimien) laskuvarjojääkärien koulutuksessa käytetään pääsääntöisesti lentokonetta, eikä helikopterille ole esimerkiksi maaharjoittelumallia. Olosuhteet helikopterissa ja lentokoneessa ovat kuitenkin erilaiset, vertaa Ivalon turman tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.

Otkes arvioi, että Puolustusvoimien henkilöstön vaihtuvuus ja koulutusjärjestelmän muutokset ovat johtaneet niin kutsutun hiljaisen tiedon katoamiseen. Armeijan hierarkkisessa, suorituspainotteisessa kulttuurissa ei Otkesin mukaan välttämättä ymmärretä tai uskalleta ilmaista osaamisen puutteita ja kysyä tarkennuksia saatuihin ohjeistuksiin.

Kurt Kokko kuitenkin korostaa, että vaikka määräykset jäisivät tulkinnanvaraisiksi, ei se saa estää varusmiesten harjoitusten turvallisuutta.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Dragsvikin tapauksen perusteella Puolustusvoimille kohennusta sekä harjoituskäskyjen laatimiseen, avoimempaan vuoropuheluun että tehdyistä virheistä oppimiseen. Ivalon turma kirvoitti esimerkiksi suosituksen parantaa turvallisuusjohtamista.

Turman vakavuus jäi aluksi katveeseen

Dragsvikissa tapahtuneen varusmiesten onnettomuuden vakavuus ei käynyt ilmi Merivoimien Uudenmaan prikaatin ensitiedotteesta lokakuussa 2023. Ensimmäisen tiedotteen mukaan varusmies oli joutunut veden varaan, ja hänet oli elvytystoimien jälkeen toimitettu sairaalaan.

Myöhemmin ilmeni, että yhdeksän varusmiestä oli määrätty poistumaan kuljetusveneestä, minkä vuoksi he olivat joutuneet liian syvään veteen. Kaikki yhdeksän loukkaantuivat.

Samoin kävi myöhemmin ilmi, että 19-vuotias varusnainen ehti olla hukuksissa kymmenisen minuuttia, hänen sydämensä pysähtyi, mutta hänet saatiin nostettua ylös ja elvytettyä. Nainen joutui onnettomuuden jälkeen toipumaan sairaalahoitoon.

Otkes ei ota tänään julkaistuissa tiedotteissaan kantaa Puolustusvoimien tiedottamiseen nyt tutkituissa kahdessa varusmiesten onnettomuudessa.

Lisää aiheesta:

Hukkuneen varusmiehen sydän pysähtyi useiksi minuuteiksi – Dragsvikin onnettomuus oikeudessaYhdeksän varusmiestä oli hukkua Raaseporissa syksyllä – Onnettomuuskeskus löysi harjoituksesta paljon virheitäUudenmaan prikaatin onnettomuudesta uutta tietoa – varusmiehet jätettiin liian syvään veteenOnnettomuustutkintakeskus ei aio tutkia Kainuun prikaatin varusmieskuolemaaOnnettomuustutkintakeskus harkitsee tutkintaa varusmiehen kuolemaan johtaneista tapahtumista – "Kun varusmiespalvelu on pakollinen, sen pitää olla turvallinen"Tutkimus varusmiehen kuolemasta Hangossa: Pimeätaisteluammunta oli joukolle liian vaativa
OnnettomuudetPuolustusvoimatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Onnettomuudet
  • 11:03
    Liikenneonnettomuudet

    Yksi ihminen kuoli ulosajossa Porissa – auto kääntyi katolleen

  • 08:44
    Liikenneonnettomuudet

    Lahdenväylä oli "aivan tukossa"

  • Eilen17:01
    Suviseurat

    Yle: Suviseurojen masto-onnettomuuden esitutkinta lopetettiin

  • 14.9.17:27
    Venäjä

    Kaksi junaa suistunut raiteilta Venäjällä, yksi kuoli: Ukraina otti vastuun sabotaasista

  • 14.9.15:16
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi etsii venetrailerikuskia – kaatoi pyöräilijän, jolta lähti taju