Onnettomuustutkintakeskuksen raportit Puolustusvoimissa viime vuonna tapahtuneista kahdesta turmasta valmistuivat.
Uudenmaan prikaatin Dragsvikin varuskunnassa Raaseporissa yhdeksän varusmiestä joutui veden varaan 10. lokakuuta 2023, kun heidät käskettiin poistumaan veneestä. Heistä yksi, tuolloin 19-vuotias varusnainen, oli veden alla noin kymmenen minuuttia, ja häntä jouduttiin elvyttämään ennen kuljettamista sairaalaan.
Inarin Ivalossa puolestaan kaksi laskuvarjojääkäriä loukkaantui 7. maaliskuuta 2023, kun he tekivät laskuvarjolla hyppyharjoitusta helikopterista. Utin jääkärirykmentin varusmiehet loukkasivat kumpikin hypyn aikana olkavartensa, ja toinen joutui lykkäämään loppuosaa varusmiespalveluksestaan.
Kummassakin turmassa oli puutteita harjoituksen suunnittelussa, Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) summaa tiedotteessaan. Moitteita se antaa myös tiimityön puutteista sekä siitä, että päätökset saattavat jäädä liikaa oman harkinnan varaan.
Otkesin selvityksessä tuli nyt esiin myös uusia asioita: kyseinen varusnainen oli ollut ennen turmaa onnettomuusrastin alkaessa niin uupunut, että muut ryhmän jäsenet olivat lähes joutuneet nostamaan hänet veneeseen.
Varusmiesten harjoitusten suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan lisää resursseja, toteaa Onnettomuustutkintakeskus. Kannanotto perustuu nyt valmistuneisiin tutkintoihin, joissa Otkes selvitti varusmiehille viime vuonna Raaseporin Dragsvikissa ja Inarin Ivalossa tapahtuneita onnettomuuksia.
Lue myös: Suora lähetys: Yhdeksän varumiestä oli hukkua Dragsvikin varuskunnassa – Otkes kertoo tutkinnasta
Aselajien rajapinnassa on pulmia
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Kurt Kokko sanoo, että näissä kahdessa onnettomuudessa tuli ilmi pulmia aselajien yhteistyön rajapinnassa.
– Mainitsemme usein tutkinnan päättymisen jälkeen niin sanotun reikäjuustomallin. Harjoituksien laatimisen ja toteutuksen eri vaiheissa oli puutteita: (Dragsvikin) marssi toteutettiin vanhojen harjoitusten pohjalta, tarkistamatta, soveltuivatko esimerkiksi vanhat harjoituskäskyt uuteen harjoitukseen. Veneillä siirtymistä ja rantautumista ei suunniteltu turvalliseksi. Käytännössä rantautumisen turvallisuuden hallinta jää Puolustusvoimissa maalla ja merellä sovellettavien määräysten väliin (kahden aselajin välimaastoon), Kokko arvioi tiedotteessa.
