Puhelimien mainonta harhaanjohtavaa

3G-pakettiliittymien mainonta johtaa kuluttujaviraston mukaan kuluttajia edelleen harhaan. Mainonnan osalta epäilyttävänä pidetään etenkin liian pienellä kirjoitettua tekstiä.

Matkapuhelinten 3G-pakettiliittymien markkinoinnissa on edelleen puutteita. Kuluttajaviraston mukaan kuluttajat eivät saa kaikkia olennaisia tietoja matkapuhelinten ja liittymien kytkykauppojen lehtimainoksista.

Kaikissa mainoksissa ei esimerkiksi kerrota, mitä kytkypakettien kiinteät kulut tulevat asiakkaalle sopimuskauden aikana vähintään maksamaan. Myös sopimuksen määräaikaisuus jätetään osassa mainoksia mainitsematta.

Kuluttajaviraston mukaan kytkykauppojen mainonnassa otetaan kuitenkin entistä paremmin huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset. Mainonta on myös vähentynyt viimeisen puolen vuoden aikana.

Kuluttajavirasto ja lääninhallitukset tarkastivat valvontakampanjassaan alue- ja paikallislehtien kytkymainoksia. Mainokset oli julkaistu huhti-toukokuun aikana.

Liian pientä tekstiä edelleen

Valvontakampanjassa ilmeni, että mainoksissa on yhä myös lainvastaiseksi todettua pientä tekstiä. Lainsäädännön edellyttämiä tietoja kerrotaan mainosten alaosassa niin pienellä tekstillä, että tietoja on lähes mahdoton lukea tai hankala havaita.

Kuluttajavirasto muistuttaa, että kuluttajan kannattaa kytkytarjouksia arvioidessaan ensin miettiä, tarvitseeko hän todella uuden puhelimen ominaisuuksia ja 3G-palveluita. Myös sitä, hankkiiko puhelimen ja liittymän yhdessä vai erikseen, kannattaa kuluttajaviraston mukaan harkita.

Kytkypaketin hankkiessaan kuluttaja sitoutuu määräaikaiseen sopimukseen, jota ei voi irtisanoa kuin laissa määritellyissä erityistilanteissa. Operaattori saa myös lukittua puhelimen niin, ettei siihen voi vaihtaa jonkin toisen operaattorin liittymää.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat